Mopar 9 1/4" aksel

Spørsmål, tips & triks angående drivlinje.
Motor, girkasse, mellomaksel & bakaksel.

Moderators: TommyV8, Percy

Post Reply
Grimm
Posts: 189
Joined: 27 Aug 2014, 13:36
Location: Tigerstaden

Mopar 9 1/4" aksel

Post by Grimm »

Noe må man ta seg til på dager som 1. og 2. dag jul, så hva passer vel bedre å skifte lagringer og diff selv.. For første gang.. :)
Så bevæpnet med verktøy, ny TrueTrac-diff, masterkit og ståpåvilje gikk jeg og fatter løs på oppgaven i ettermiddag.

RC med en poserende fatter[SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Image

Klokkelokket av og det er nå ca 1 time til det jeg har kviet meg mest til de siste to ukene, milepælen hvor diffen ligger på gulvet og ting må justeres inn igjen (noe jeg har vært med på i teorien, men aldri utført selv)[SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Image

Det var ikke så stor slitasje på krysspinnen og bolten som jeg trodde det skulle være
Image

C-klipsene er fjernet og stikkakslene tatt ut, og det var ytterst behagelig å se at anleggene til hjullagerene og splines'ene var uskadde og fine
Image

Image

Deretter demonteres pinjonyoke :) Blir godt med ny simmering som holder bedre på olje..
Image

Image

Så, her er milepælen nådd, og jeg fant til min skrekk ut at jeg har 2 rephåndbøker som ikke omhandler oppjustering av backlash etc...
Image

Image

Så dette har vært veldig lærerikt og spennende, og ja jeg kunne ha satt det bort for å få det hundre prosent med en gang, men det lærer jeg lite av :)

God jul ;)
Holy shamrocks, Batman

1975 Dodge Ramcharger 4x4
Image
viewtopic.php?f=37&t=8641
Grimm
Posts: 189
Joined: 27 Aug 2014, 13:36
Location: Tigerstaden

Re: Mopar 9 1/4" aksel

Post by Grimm »

Btw, noen i Oslo -området som har justeringsverktøyet til sidejusteringene til difflagerene til utlåns/leie? :)
Holy shamrocks, Batman

1975 Dodge Ramcharger 4x4
Image
viewtopic.php?f=37&t=8641
Grimm
Posts: 189
Joined: 27 Aug 2014, 13:36
Location: Tigerstaden

Re: Mopar 9 1/4" aksel

Post by Grimm »

Grimm wrote:Btw, noen i Oslo -området som har justeringsverktøyet til sidejusteringene til difflagerene til utlåns/leie? :)
Da man ikke har tilgang til verktøy, lager man :)

Slik ser justeringsskivene til diffen ut:
Image

De sitter i et gjenget parti ved lagerholdet og justeres via akselhylsene der stikkakslene normalt sitter.
Pappa hjalp til med verktøymakerutdannelsen sin:
Image
Image

Dreide også til et verktøy for å presse på lagrene til differensialen:
Image

Ved rengjøring av diffhuset fant jeg resten av fjærene til diffbremsen:
Image

Syns det var noe som manglet her :)
Image

Dette fant jeg i kammeret mellom pinionlagrene her:
Image

Teorien er at det har blitt kastet via kronhjulet gjennom "ventilasjonshullet" til kammeret til pinionen, og har da blitt liggende i oljegropa:
Image

Oppjustering av backlash:
Image

Truetrac ferdig montert og prefylt med olje , før deksel monteres, olje fylles og bil testkjøres:
Image

Legg merke til de parallelle sporene i snøen, helt umulig med den andre diffen med defekt brems ;)
Image

Etter en 10 minutters tur hjem konkluderes det med at den lave "woamwoawoam"-lyden bakfra er borte, slakken i drivverket er betydelig mindre og veigrepet ved pådrag har fått en ny standard :)

Tilbake i hjemlige trakter med sovebrillene på:
Image

Takker selvfølgelig fattern for kjempemessig hjelp og lokasjon å skru på :)

Godt nytt år folkens :)
Holy shamrocks, Batman

1975 Dodge Ramcharger 4x4
Image
viewtopic.php?f=37&t=8641
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Mopar 9 1/4

Post by Percy »

:mekke: Det var bra jobba :tommelO
ImageFrantzen RacingImageImage
Grimm
Posts: 189
Joined: 27 Aug 2014, 13:36
Location: Tigerstaden

Re: Mopar 9 1/4" aksel

Post by Grimm »

Takker og bukker :)
Holy shamrocks, Batman

1975 Dodge Ramcharger 4x4
Image
viewtopic.php?f=37&t=8641
elcamino
Posts: 7246
Joined: 17 Aug 2006, 20:43
Location: Sin City

Re: Mopar 9 1/4

Post by elcamino »

Bra utført arbeid i jula :tommelO godt å se at noen får unna seg noe
Lazy rides brumunddal
User avatar
skummet
Posts: 4068
Joined: 18 Jun 2007, 06:17
Location: Høybråten

Re: Mopar 9 1/4

Post by skummet »

Bra jobba og interessant å følge med på :D
"It takes a real man to drive a pink car"
Image
oddis
Posts: 44
Joined: 14 Dec 2013, 18:47
Location: sunnmøre

Re: Mopar 9 1/4

Post by oddis »

sleng gjerne ut mere slike tråder om ramchargeren, og gjerne med mål på klaringer, moment osv… :mekke:
Grimm
Posts: 189
Joined: 27 Aug 2014, 13:36
Location: Tigerstaden

Re: Mopar 9 1/4

Post by Grimm »

oddis wrote:sleng gjerne ut mere slike tråder om ramchargeren, og gjerne med mål på klaringer, moment osv… :mekke:
Skal huske på å ta bilder videre, er generelt dårlig til slikt :dunk:

Ellers, er det noen som har peiling på forskjellen på stikkaksler til pre-94 og post-94 9 1/4" aksel? :)
Holy shamrocks, Batman

1975 Dodge Ramcharger 4x4
Image
viewtopic.php?f=37&t=8641
Grimm
Posts: 189
Joined: 27 Aug 2014, 13:36
Location: Tigerstaden

Re: Mopar 9 1/4

Post by Grimm »

Hei igjen :)


Har noen her inne erfaring med Truetrac og slakk?

Jeg hadde tidligere en enorm slakk i drivverket, men det har avtatt noe etterhvert som slitte deler har blitt byttet ut.
Men jeg sliter fortsatt med en slakk, og den er Ganske fremtredende ved girskift uten pådrag og om jeg går av og på gass igjen.

Hittil har jeg skiftet hjullagre foran, stikkakselkryss foran, mellomaksel foran, sleidestykket og kryss på mellomaksel bak, differensial bak og stikkaksler bak.
Alt av lagere og tetninger i bakaksel er også skiftet. Ved skift av diff ble også backlash justert opp med måleur.

Om jeg sitter med brems på og girkasse i Drive, og skifter til Revers, står mellomaksel fremover tilnærmet lik stille, mens mellomaksel bakover vrir seg kanskje 45 grader.
Jeg har foreløpig ikke plukket av klokkelokket bak og sjekket hvordan ting vrir seg nå etter skift av stikkaksler, men skal få gjort det i kveld.

Noen andre ideer om hva som kan være årsak? Eventuelt om det er kjent med noe slakk i Truetrac-differ?
Holy shamrocks, Batman

1975 Dodge Ramcharger 4x4
Image
viewtopic.php?f=37&t=8641
Post Reply