Mopar 9 1/4" aksel
Mopar 9 1/4" aksel
Noe må man ta seg til på dager som 1. og 2. dag jul, så hva passer vel bedre å skifte lagringer og diff selv.. For første gang..
Så bevæpnet med verktøy, ny TrueTrac-diff, masterkit og ståpåvilje gikk jeg og fatter løs på oppgaven i ettermiddag.
RC med en poserende fatter[SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Klokkelokket av og det er nå ca 1 time til det jeg har kviet meg mest til de siste to ukene, milepælen hvor diffen ligger på gulvet og ting må justeres inn igjen (noe jeg har vært med på i teorien, men aldri utført selv)[SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Det var ikke så stor slitasje på krysspinnen og bolten som jeg trodde det skulle være
C-klipsene er fjernet og stikkakslene tatt ut, og det var ytterst behagelig å se at anleggene til hjullagerene og splines'ene var uskadde og fine
Deretter demonteres pinjonyoke Blir godt med ny simmering som holder bedre på olje..
Så, her er milepælen nådd, og jeg fant til min skrekk ut at jeg har 2 rephåndbøker som ikke omhandler oppjustering av backlash etc...
Så dette har vært veldig lærerikt og spennende, og ja jeg kunne ha satt det bort for å få det hundre prosent med en gang, men det lærer jeg lite av
God jul
Så bevæpnet med verktøy, ny TrueTrac-diff, masterkit og ståpåvilje gikk jeg og fatter løs på oppgaven i ettermiddag.
RC med en poserende fatter[SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Klokkelokket av og det er nå ca 1 time til det jeg har kviet meg mest til de siste to ukene, milepælen hvor diffen ligger på gulvet og ting må justeres inn igjen (noe jeg har vært med på i teorien, men aldri utført selv)[SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Det var ikke så stor slitasje på krysspinnen og bolten som jeg trodde det skulle være
C-klipsene er fjernet og stikkakslene tatt ut, og det var ytterst behagelig å se at anleggene til hjullagerene og splines'ene var uskadde og fine
Deretter demonteres pinjonyoke Blir godt med ny simmering som holder bedre på olje..
Så, her er milepælen nådd, og jeg fant til min skrekk ut at jeg har 2 rephåndbøker som ikke omhandler oppjustering av backlash etc...
Så dette har vært veldig lærerikt og spennende, og ja jeg kunne ha satt det bort for å få det hundre prosent med en gang, men det lærer jeg lite av
God jul
Re: Mopar 9 1/4" aksel
Btw, noen i Oslo -området som har justeringsverktøyet til sidejusteringene til difflagerene til utlåns/leie?
Re: Mopar 9 1/4" aksel
Da man ikke har tilgang til verktøy, lager manGrimm wrote:Btw, noen i Oslo -området som har justeringsverktøyet til sidejusteringene til difflagerene til utlåns/leie?
Slik ser justeringsskivene til diffen ut:
De sitter i et gjenget parti ved lagerholdet og justeres via akselhylsene der stikkakslene normalt sitter.
Pappa hjalp til med verktøymakerutdannelsen sin:
Dreide også til et verktøy for å presse på lagrene til differensialen:
Ved rengjøring av diffhuset fant jeg resten av fjærene til diffbremsen:
Syns det var noe som manglet her
Dette fant jeg i kammeret mellom pinionlagrene her:
Teorien er at det har blitt kastet via kronhjulet gjennom "ventilasjonshullet" til kammeret til pinionen, og har da blitt liggende i oljegropa:
Oppjustering av backlash:
Truetrac ferdig montert og prefylt med olje , før deksel monteres, olje fylles og bil testkjøres:
Legg merke til de parallelle sporene i snøen, helt umulig med den andre diffen med defekt brems
Etter en 10 minutters tur hjem konkluderes det med at den lave "woamwoawoam"-lyden bakfra er borte, slakken i drivverket er betydelig mindre og veigrepet ved pådrag har fått en ny standard
Tilbake i hjemlige trakter med sovebrillene på:
Takker selvfølgelig fattern for kjempemessig hjelp og lokasjon å skru på
Godt nytt år folkens
Re: Mopar 9 1/4" aksel
Takker og bukker
Re: Mopar 9 1/4
sleng gjerne ut mere slike tråder om ramchargeren, og gjerne med mål på klaringer, moment osv…
Re: Mopar 9 1/4
Skal huske på å ta bilder videre, er generelt dårlig til sliktoddis wrote:sleng gjerne ut mere slike tråder om ramchargeren, og gjerne med mål på klaringer, moment osv…
Ellers, er det noen som har peiling på forskjellen på stikkaksler til pre-94 og post-94 9 1/4" aksel?
Re: Mopar 9 1/4
Hei igjen
Har noen her inne erfaring med Truetrac og slakk?
Jeg hadde tidligere en enorm slakk i drivverket, men det har avtatt noe etterhvert som slitte deler har blitt byttet ut.
Men jeg sliter fortsatt med en slakk, og den er Ganske fremtredende ved girskift uten pådrag og om jeg går av og på gass igjen.
Hittil har jeg skiftet hjullagre foran, stikkakselkryss foran, mellomaksel foran, sleidestykket og kryss på mellomaksel bak, differensial bak og stikkaksler bak.
Alt av lagere og tetninger i bakaksel er også skiftet. Ved skift av diff ble også backlash justert opp med måleur.
Om jeg sitter med brems på og girkasse i Drive, og skifter til Revers, står mellomaksel fremover tilnærmet lik stille, mens mellomaksel bakover vrir seg kanskje 45 grader.
Jeg har foreløpig ikke plukket av klokkelokket bak og sjekket hvordan ting vrir seg nå etter skift av stikkaksler, men skal få gjort det i kveld.
Noen andre ideer om hva som kan være årsak? Eventuelt om det er kjent med noe slakk i Truetrac-differ?
Har noen her inne erfaring med Truetrac og slakk?
Jeg hadde tidligere en enorm slakk i drivverket, men det har avtatt noe etterhvert som slitte deler har blitt byttet ut.
Men jeg sliter fortsatt med en slakk, og den er Ganske fremtredende ved girskift uten pådrag og om jeg går av og på gass igjen.
Hittil har jeg skiftet hjullagre foran, stikkakselkryss foran, mellomaksel foran, sleidestykket og kryss på mellomaksel bak, differensial bak og stikkaksler bak.
Alt av lagere og tetninger i bakaksel er også skiftet. Ved skift av diff ble også backlash justert opp med måleur.
Om jeg sitter med brems på og girkasse i Drive, og skifter til Revers, står mellomaksel fremover tilnærmet lik stille, mens mellomaksel bakover vrir seg kanskje 45 grader.
Jeg har foreløpig ikke plukket av klokkelokket bak og sjekket hvordan ting vrir seg nå etter skift av stikkaksler, men skal få gjort det i kveld.
Noen andre ideer om hva som kan være årsak? Eventuelt om det er kjent med noe slakk i Truetrac-differ?