Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Spørsmål, tips & triks angående drivlinje.
Motor, girkasse, mellomaksel & bakaksel.

Moderators: TommyV8, Percy

User avatar
caddycruiser
Posts: 1764
Joined: 27 Apr 2012, 20:38
Location: rett under fossen, Halden

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by caddycruiser »

Ser at du skriver at det alltid kommer i samme hastiget uansett gear og alltid under belastning (motoren trekker).
Jeg vil da si at du har følgende å velge mellom.
1 Mellomaksel
2 bakaksel
3 bremsetromler
4 dekk
5 lager i bakkant kasse
6 hjullager
Det meste her har du jo byttet så det kan du utelate, prøv å finn ut hvor lyden kommer fra vri på hodet fra side til side mens du lytter osv. Vibrerer det i hele bilen eller kommer det fra framme eller bak?
Avtar det når du svinger?
Ser at folk har bedt deg sjekke balansering på mellomakselen, Har du gjort det?

Greit at du har riktig svingningsdemper , men er den iorden? Noen slipper i vulkinga.

Kan være et mareritt å finne problemet
Yellow 57
Posts: 42
Joined: 27 Oct 2012, 15:48
Location: Notodden

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by Yellow 57 »

Hei,
1 Mellomaksel - Har ikke balansert
2 bakaksel - Er byttet (vibrasjonen var helt lik med begge bakakslingene)
3 bremsetromler - Er tromler bak, de ble jo også byttet med bakaksel
4 dekk - Har prøvd helt nye BMW hjul uten suksess
5 lager i bakkant kasse - Har ikke sjekket dette
6 hjullager - Ingen merkbar slark

Jeg trodde hvis det var mellomaksel eller hjullager at bilen ville vibrert når jeg triller i samme hastigheten i fri. Hvis det er kast i mellomaksel så skulle den jo kastet når den trillet også?

Vulkingen er i orden på svingningsdemper, det har jeg sjekket.

Det er ikke noen forksjell når jeg svinger.

Det rister i hele bilen, det starter en plass også kommer det en pulsering gjennom hele bilen.

Det er jævlig irriterende ja, det kan du trygt si :/

Jeg reagerte litt på en ting når jeg satt i den nye converteren og sveivet den rundt for hånd, da var det en forsiktig rumling midt i kassen, skal dette egentlig gå helt smooth uten å høre noen ting i det hele tatt?

Tusen takk for engasjemanget folkens!!! :):)
User avatar
caddycruiser
Posts: 1764
Joined: 27 Apr 2012, 20:38
Location: rett under fossen, Halden

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by caddycruiser »

Hvis det er mellomakselen så kan det forsvinne når du fristiller motoren. Du belaster ikke lenger akslingen. ( er nok med et feil klips til en av kryssa så kaster akslingen) Og når det rister i hele bilen så ville jeg sagt det var den, men kanskje noen andre har noen gode tips
Yellow 57
Posts: 42
Joined: 27 Oct 2012, 15:48
Location: Notodden

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by Yellow 57 »

Hmm, det visste jeg ikke. Alle kryssene er byttet uten forskjell så da må det jo i tilfelle være kast i den. Jeg skal ha bilen opp på fire søyler i dag, da kan jeg jo starte opp å se :)
User avatar
toobster
Posts: 33
Joined: 05 Jan 2009, 15:21
Location: Ski
Contact:

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by toobster »

Uten å skryte av å være ekspert har jeg plukket opp litt i løpet av de seks årene jeg har jobbet med mellomaksler. På jobben retter og avbalanserer vi alle aksler etter kryssbytte. De fleste aksler har kast i varierende grad, under 2/10 mm er greit. Måles med måleur i rettebenk. Man forandrer balansen i akselen bare ved å bytte et kryss. Dessuten finnes det mange som "dæljer løs" for å løsne låseringene eller for å få ut kryssets lagerskåler. Det er ikke balsam for akselen...Langt på vei de fleste kjøper kryss som koster 11 kr (skal ikke henge ut merke her, men vi sluttet å bruke de i gule esker. Det var ofte sideslakk i de og varierende kvalitet. De gikk rett og slett i stykker så ofte innenfor vår garantitid at det bare var å bytte til et annet merke. Neapco er bra, Spicer (gjerne de smidde heavy duty smørefrie) er aller best. Vi får ofte inn aksler som er kortet hjemme i garasjen, gjerne kombinert med med et kryssbytte. Ofte med et resultat som gjør at vi må dreie opp det som er sveiset og sveise på nytt (og så rette). Kanskje ble kryssene ødelagt ved bytte også? Mange finner på de rareste ting for å spare penger, men det gjelder med mellomaksler som med de fleste andre ting, billig er dyrt! Forskjellen i arbeidspenger hos oss hvis vi skal reparere/omarbeide/innkorte en aksel kontra bare rette/balansere er 200 kr + mva. (1195+mva for retting/balansering, 1395+mva for rep/omarbeide/innkorte rette og balansere). Det er ikke så mye å spare på å leke mellomakselmekaniker... Som nevnt tidligere i denne tråden; sjekk foringen i girkassens endehus. Det er den som sentrerer girkasseyoken/mellomakselen. Er du i tvil om den er for rom? Bytt den.
User avatar
caddycruiser
Posts: 1764
Joined: 27 Apr 2012, 20:38
Location: rett under fossen, Halden

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by caddycruiser »

Flott å se at vi har fått en på topicen som jobber med akslinger til daglig.
Et lite sidespørsmål til deg, jeg har en 2 delt mellom aksling til en 59 cadillac. Hva ville det koste å bytte kryssa og å sjekke balansen i den sånn cirka? Ville tro den er litt vanskligere å balansere enn en enkel aksling.
User avatar
toobster
Posts: 33
Joined: 05 Jan 2009, 15:21
Location: Ski
Contact:

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by toobster »

Med fare for å drive reklame her (det er bare å kjefte på meg Per). En 2-delt aksel (som jeg også har på bilen min) har tre kryss, opphengslager og en sleide hvis glir inn og ut ved fjæring. Det vil si mange kilder til ubalanse. Ja, du har helt rett, de er vanskeligere å få i balanse enn en strak aksel. Kryssbytte, retting og balansering; fra ca 2300 + mva (med Neapco smørbare kryss).
Yellow 57
Posts: 42
Joined: 27 Oct 2012, 15:48
Location: Notodden

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by Yellow 57 »

Tusen takk for inspill :-) Ingenting er bedre en det! Det var absolutt ingen forskjell med de nye kryssene kontra de gamle. Men, kan det være mellomakslingen når ristingen bare er under belastning? Det er ingen slakk rundt yoke i det hele tatt. Jeg vet ikke om mellomakslingen er kortet inn, da er det i tilfelle gjort pent. Det er også festet et lodd på den.
User avatar
toobster
Posts: 33
Joined: 05 Jan 2009, 15:21
Location: Ski
Contact:

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by toobster »

Det kan være mellomaksel selv om det bare skjer under belastning. Typisk vibrasjon pga mellomaksel oppstår gjerne mellom 60 og 90 km/t, men det er ingen fasit. Starter vibrasjonene dine ved en gitt hastighet? Jeg har sett en del ting som kan gi vibrasjon, sjekk gjerne følgende:

- lengde på akselen. Dytt girkasseyoken så langt inn som mulig (til den bunner i endehuset) deretter skal den/akselen trekkes 20-25 mm ut. Da skal det bakre krysset være på sin riktige plass i pinionyoken på bakakselen. U-boltene skal trekkes til med moment, men jeg har ingen momentnøkkel som får plass. Gjør da dette: skru til sånn at låseskiva blir "flat", deretter 1/8 runde til.

- Går kryssets lagerskåler rundt i sveisegaflen(e)? Sveisegaffel er den som sitter sveiset i hver sin ende av mellomakselrøret som kryssene sitter i. Går skålene rundt må sveisegaffel byttes.

- sitter kryssene rett ovenfor hverandre? De skal være paralelle. Da jobber de med hverandre.

- har bakre kryss riktig dimensjon? Har sett tilfeller hvor diameteren på lagerskålene er for små i forhold til pinionyoken.

- th-400 kasse som opprinnelig satt i truck eller van (G-30) hadde girkasseyoke som var skrudd fast i utgående aksel. På disse sitter det en sleide som tar seg av lengdeutjevning. Brukes disse yokene på en bil med strak aksel blir det fort trøbbel...

Ser du noen form for slitasje utvendig på girkasseyoken?

Siden bakakselen er byttet er det vel ikke så sannsynlig at det er kast i stikkakslingene i både den gamle og nye, men verdt å sjekke hvis alt annet er prøvd.
Yellow 57
Posts: 42
Joined: 27 Oct 2012, 15:48
Location: Notodden

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by Yellow 57 »

Hei igjen! Jeg har sjekket alt du skriver først i inlegget ditt, alt det er på stell :-) Det står GMC på bunnpannen til kassa så mye tyder jo på at denne kommer fraa en pickup.. Yoken ser grei ut. Men, en ting jeg tenkte på i dag er at siden vibrasjonene kommer i en gitt hastighet uavhengig av om jeg kjører i andre eller drive ergo så har ikke turtall noe å si. Da kan det jo være som du og andre på forumet har nevnt tidligere den foringen som sitter i bakstussen på kassen siden utgående aksel naturligvis følger bilens hastighet :-)
User avatar
toobster
Posts: 33
Joined: 05 Jan 2009, 15:21
Location: Ski
Contact:

Re: Vibrasjon fra Driverk SBC 400, TH400 og GM 10 bolt

Post by toobster »

Noen velger jo å være sikre på at akselen er "i vater" og sender den inn til oss for retting og balansering.

Jeg er så enkel i hodet mitt at jeg selv ønsker at alt skal være på stell. Hvis jeg bruker relativt mye penger på motor, bakaksel, girkasse og converter føler jeg liksom ikke for å måtte spare 1500 kr for å være trygg på at vibrasjoner/kast i mellomakselen skal ødelegge kjøregleden. Dessuten er ikke vibrasjoner i mellomakselen balsam for girkasse eller bakaksel heller...
Vi er alle forskjellige: Noen kunder har rygget ut døra da jeg har fortalt at krysset vedkommende trenger koster 400 kr. Andre synes det er billig med en nybygget chrome/moly aksel med smidde kryss og smidd girkasseyoke som skal takle 1000 hk til 6000 + mva. Til sammenligning koster en aksel til Honda cr-v fra 24000 - 30000 avhengig av hvilken forhandler du ringer. Den har kryss omtrent på størrelse med de vi har i rattstammen på bilene våre...
Post Reply