Vinterforberedelse

Spørsmål, tips & triks angående karosseriarbeid, grunnarbeid & lakkering.

Moderators: TommyV8, Percy

Post Reply
Grimm
Posts: 189
Joined: 27 Aug 2014, 13:36
Location: Tigerstaden

Vinterforberedelse

Post by Grimm »

Ønsker litt meninger rundt hva som bør/kan/anbefales å brukes som midlertidig beskyttelse av gulv og ramme i vinter.
Ramchargeren skal brukes nå og da denne vinteren, ikke nødvendigvis daglig, men ofte nok til at jeg føler meg ukomfortabel om jeg ikke gjøre en bitteliten innsats før saltsørpa får lov å herje.
Bilen er forholdsvis fin under per dags dato og tanken var å ha på noe som ikke nødvendigvis skal være varig, da det sannsynligvis blir et lite rammeløft til sommeren.
Har fått diverse innspill fra min over middels interesserte onkel om å bruke en 50/50 blanding med maskinfett og spillolje, som både er forholdsvis enkelt og greit å påføre og visstnok er knall i forhold til motstandsdyktighet for fuktighet og salt. Men det blir jo et klin uten like å skru på senere..

Så..

Fyr løs med all kunnskap, setter virkelig pris på alle innspill :)
Holy shamrocks, Batman

1975 Dodge Ramcharger 4x4
Image
viewtopic.php?f=37&t=8641
Galaxie
Posts: 3385
Joined: 20 Aug 2007, 01:32
Location: Holmestrand
Contact:

Re: Vinterforberedelse

Post by Galaxie »

Jeg sverger til owatrol olje. Den er veldig tynn, så pleier blande den ut i grunning eller lakk. Bruker litt tid på å tørke. Hadde det bla på hengerfestet på suburban som går i salt hver dag på vintrene. Ca 2 år siden nå, og det er like fint. Og der børsta jeg bare bort løs rust før påføring. Har hørt noen bruker spillolje ja, men som sagt blir det jo veldig klin å skru på etterpå. Det har jeg prøvd, og eieren hadde i tillegg brukt sagkjedeolje. Lukta motorsag av hele bilen ;)
Grimm
Posts: 189
Joined: 27 Aug 2014, 13:36
Location: Tigerstaden

Re: Vinterforberedelse

Post by Grimm »

Takker :) Tenkte samtidig mer i retning noe som ikke tørker og blir helt hardt, men det er jo en viss fare for at det blir forholdsvis sølete da ja :)
Holy shamrocks, Batman

1975 Dodge Ramcharger 4x4
Image
viewtopic.php?f=37&t=8641
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Vinterforberedelse

Post by Percy »

:lure: Det er mange som griser med motorolje.
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
skummet
Posts: 4068
Joined: 18 Jun 2007, 06:17
Location: Høybråten

Re: Vinterforberedelse

Post by skummet »

Owatrol er mitt tips :tommelO
Er skeptisk til spillolje da det er så mye dritt i den :?
Har blitt frarådet å bruke det men med fett innblandet så kan det jo funke bedre.
Owatrol trekker inn i rust/stål og tørker ikke så fort.
Det beste du kan bruke på rust hvis du skal fortsette å ha rust men bare holde den i sjakk :wink:
"It takes a real man to drive a pink car"
Image
Post Reply