Tig sveising

Spørsmål, tips & triks angående karosseriarbeid, grunnarbeid & lakkering.

Moderators: TommyV8, Percy

Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Tig sveising

Post by Percy »

Jeg har aldri prøvet Tig :wink:

Er det noen her som kan fortelle hvor stort apparat en må ha ? Til å sveise bil rammer og alu ting.

Sikler litt på å prøve :D
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Thed_J
Posts: 34
Joined: 20 Jan 2011, 04:37
Location: Oslo/Skellefteå

Re: Tig sveising

Post by Thed_J »

Lite osäker på hur mycket ström man behöver. Väldigt sällan jag har varit över 120 ampere iaf. Men 150-180A är väl rätt vanligt. Däremot behöver du en AC/DC-maskin om du ska svetsa alu. Då stiger dom radikalt i pris också.
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Tig sveising

Post by Percy »

Takk for svaret Thed :thumbright:


Er en AC/DC kobinert Tig / Mig ? Eller hva heter det ?
Må en også ha en annet type gass til Tig ?
ImageFrantzen RacingImageImage
roadstergirl
Posts: 57
Joined: 09 Aug 2011, 22:29
Location: Sarpsborg

Re: Tig sveising

Post by roadstergirl »

for å sveise Aluminium, må du ha et apparat du kan sveise AC strøm med, og skal du sveise mye, bør du ha et vannkjølt apparat. men om du skal sveise småttrier, så greier du det med ett på 180 ampere. det må ha puls og AC. du får slike apparater fra ca 23000,- og oppover...
ESAB har et knall apparat som heter Handy tig 180T. det har alt du trenger. =) Jeg anbefaler deg å bruke 2,4 mm Wolfram (hvit til alu og rød til sort og hvitt stål. eller grønn om du bare skal sveise sort)
du trenger ren Argongass til alusveis og hvit sveis, og blandingsgass til sort sveis...

håper dette var til hjelp =)
Skulls & Bones roadsterclub, Sarpsborg.
autentich hot rods forever.
User avatar
Thed_J
Posts: 34
Joined: 20 Jan 2011, 04:37
Location: Oslo/Skellefteå

Re: Tig sveising

Post by Thed_J »

Brukar ha argon till både svart och vitt.. kanske är fel?
roadstergirl
Posts: 57
Joined: 09 Aug 2011, 22:29
Location: Sarpsborg

Re: Tig sveising

Post by roadstergirl »

hvis du bruker 316L tråd så går det bra... men standard LSI tråd til sort, med ren argon, får du veldig lett porer i sveisen din...
Skulls & Bones roadsterclub, Sarpsborg.
autentich hot rods forever.
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Tig sveising

Post by Percy »

Takk roadstergirl


Er en AC/DC kobinert Tig / Mig ? Eller hva heter det ?

Hvor tykt kan du sveise med 180 ampere ?
ImageFrantzen RacingImageImage
roadstergirl
Posts: 57
Joined: 09 Aug 2011, 22:29
Location: Sarpsborg

Re: Tig sveising

Post by roadstergirl »

AC/DC er et kombinert TIG apparat... du kan velge strømtype... AC er for sveis av Aluminium. DC for alt annet =)
med 180 amp, skulle opptil 6 millimeter være mulig. men du må begrense mengden, for det utvikles enorm varme, og Tig håndtaket kan smelte...
skal du sveise mye og aktivt, anbefales et vannkjølt apparat, men de er J#¤¤li dyre...
Skulls & Bones roadsterclub, Sarpsborg.
autentich hot rods forever.
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Tig sveising

Post by Percy »

Dette er inntresant roadstergirl, takk skal du ha :tommelO
ImageFrantzen RacingImageImage
roadstergirl
Posts: 57
Joined: 09 Aug 2011, 22:29
Location: Sarpsborg

Re: Tig sveising

Post by roadstergirl »

bare å spøre, jeg sveiser en del TIG på jobben, også MIG, som egentlig heter MAG, og jeg sveiser en del MMA. jeg er sveiser, platearbeider og industrimekaniker =)
Skulls & Bones roadsterclub, Sarpsborg.
autentich hot rods forever.
User avatar
Thed_J
Posts: 34
Joined: 20 Jan 2011, 04:37
Location: Oslo/Skellefteå

Re: Tig sveising

Post by Thed_J »

Tror inte du behöver oroa dig för att strömmen inte ska räcka till. När jag svetsar ett rör (svart) som är 6mm kör jag på ca 120A. Då fogar jag och lägger tre strängar. Men som nämndes ovan så börjar det behövas vattenkylt om man ska köra riktigt hårt. Ska du bara ha till hobbybruk så räcker absolut 180 till.
roadstergirl
Posts: 57
Joined: 09 Aug 2011, 22:29
Location: Sarpsborg

Re: Tig sveising

Post by roadstergirl »

ja, om du bare skal sveise sort, så holder 120 lenge, men vi prater om å sveise aluminium, og da prater vi om helt annen ampere og og strømtype.... :-)
Skulls & Bones roadsterclub, Sarpsborg.
autentich hot rods forever.
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Tig sveising

Post by Percy »

:thumbright: Dere er helt geniale :tommelO

Jeg som er fersk lurer på hvorfor det er gasspedal på noen Tig aparat :hva

Må få prøvet Tig snart :D
ImageFrantzen RacingImageImage
roadstergirl
Posts: 57
Joined: 09 Aug 2011, 22:29
Location: Sarpsborg

Re: Tig sveising

Post by roadstergirl »

det for å regulere ampere-styrken. sveiser man mye og aktivt, så letter en slik pedal jobben veldig... ikke noe du trenger hjemme i garasjen :-)
Skulls & Bones roadsterclub, Sarpsborg.
autentich hot rods forever.
User avatar
Thed_J
Posts: 34
Joined: 20 Jan 2011, 04:37
Location: Oslo/Skellefteå

Re: Tig sveising

Post by Thed_J »

Upptäckte fördelen med pedal när jag provade svetsa aluminium. Där har du rätt stor fördel av att kunna justera amp under svetsning.
Post Reply