Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
I denne tråden skal jeg vise en måte å tinne på, i dette tilfellet en bue som er byttet på en nesten ny Mazta 6.vet det er fysj, men slik er det på NYE biler...
For de som vil lære mere om karosseriarbeid, lakking, pinstriping og karosseriforming kan ta en titt på siden min...
http://www.racekustomservice.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er det sveiset og slikkelig slipt ned, så all lakk og ureinheter er borte!
Man bruker Berafiks som er en type fluss middel...
Her kliner jeg på Berafiksen...
Sånn blir det!
Etterpå varmer jeg overflaten til fluss middlet smelter....
Å drar vekk den flytende overflaten med ett papir!
Litt flere bilder av prosessen bort over buen....
Så er det å varme så mye at karosseri tinnet er formbart, men ikke så mye at det flyter!... å sklir ned på gulvet!
For å forme tinnet bruker jeg tresleiver, de skal være inntrekt i olje, så derfor så har jeg svamp og olje oppi koppen!
Så var det bare å forme nok, men ikke for mye...
Litt erfaring er godt å ha....
Her er hele buen ferdig tinna!
Å til slutt så må en slipe tinnet, å i dette tilfellet så brukte jeg en vinkel hyler... med 50 Papir...
Må jo prøve å få det slettest mulig!
Sånn, ferdig slipa!
det finnes også en type filer, som dette....
Den er justerbar så bue innover og utover eller helt slett!
Etter at tinnet er slipa er det viktig å vaske godt med tynner for å få vekk olja og skiten...
Så er det på med rondellen for å slipe alle overgangene i lakken og tinnet!
Så er det bare å blåse reint å kline på ett javnt fint lag med Kombi let Wurth sparkel!
For de som vil lære mere om karosseriarbeid, lakking, pinstriping og karosseriforming kan ta en titt på siden min...
http://www.racekustomservice.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er det sveiset og slikkelig slipt ned, så all lakk og ureinheter er borte!
Man bruker Berafiks som er en type fluss middel...
Her kliner jeg på Berafiksen...
Sånn blir det!
Etterpå varmer jeg overflaten til fluss middlet smelter....
Å drar vekk den flytende overflaten med ett papir!
Litt flere bilder av prosessen bort over buen....
Så er det å varme så mye at karosseri tinnet er formbart, men ikke så mye at det flyter!... å sklir ned på gulvet!
For å forme tinnet bruker jeg tresleiver, de skal være inntrekt i olje, så derfor så har jeg svamp og olje oppi koppen!
Så var det bare å forme nok, men ikke for mye...
Litt erfaring er godt å ha....
Her er hele buen ferdig tinna!
Å til slutt så må en slipe tinnet, å i dette tilfellet så brukte jeg en vinkel hyler... med 50 Papir...
Må jo prøve å få det slettest mulig!
Sånn, ferdig slipa!
det finnes også en type filer, som dette....
Den er justerbar så bue innover og utover eller helt slett!
Etter at tinnet er slipa er det viktig å vaske godt med tynner for å få vekk olja og skiten...
Så er det på med rondellen for å slipe alle overgangene i lakken og tinnet!
Så er det bare å blåse reint å kline på ett javnt fint lag med Kombi let Wurth sparkel!
Fin tråd Bead-lock!
Dette må vel prøves en gang
Dette må vel prøves en gang
- 1995 Chevrolet S10 Pick-up
- 1956 Chevrolet One Fifty 2 door sedan
- 1955 Chevrolet "The Toilet"
Samma faan, bare det er lavt!
- 1956 Chevrolet One Fifty 2 door sedan
- 1955 Chevrolet "The Toilet"
Samma faan, bare det er lavt!
- oldsrodder
- Posts: 5659
- Joined: 08 Oct 2006, 16:28
- Location: Lørenfallet
-
- Posts: 1167
- Joined: 14 Jun 2007, 00:02
- Location: Aurskog
Re: Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
Supert at du viser hvordan man gjør det Veit du hvor man kan få kjøpt et sånt tinne sett som er brukende?
65 Impala 2drht
Re: Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
huba... dette ser moro ut, er helt klart ute etter tips om hvor man får tak i utstyr, har lenge hatt lyst å lære meg å tinne skikkelig:)
Re: Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
Hei. ser kurrant ut dette! bra forklart med fine bilder Har hørt det skal være så veldig vanskelig å tinn-sparkle, mye feller og ting som kan gå galt osv.. stemmer det? har hatt veldig lyst til å prøve dette lenge..
Tenkte jeg skulle kjøpe et sett på Gasolin å prøve på en gammal skjerm først...
Tenkte jeg skulle kjøpe et sett på Gasolin å prøve på en gammal skjerm først...
Re: Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
Imponerende
Jeg som trodde det der var glemt for en generasjon siden........
Kult å se ,at noen fortsatt kan gjøre et ordentlig stykke arbeid
Jeg som trodde det der var glemt for en generasjon siden........
Kult å se ,at noen fortsatt kan gjøre et ordentlig stykke arbeid
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
Re: Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
Opprasjonen er enkel den...
Men trenger ikke begynne å teste på ting som henger opp ned..
erfaring gjør at en klarer å legge det mest mulig slett og fint...
Det man trenger for å gjøre detta er:
Den grå guffa..., Berafix...
Karossritinn... er laget for å ha lang åpningstid/ formingstid...
tresleiver, kan kjøpes, og kan med fordel spikkes til selv...
ett eller annet som en har en svamp og olje i, som sleivene ligger sammen med hele tiden...
Varmer?
Enten oksygen/acetylen eller sånn 400ml flaske med 1 cm brennertut, ser ofte rørlegger bruker slik..
Men trenger ikke begynne å teste på ting som henger opp ned..
erfaring gjør at en klarer å legge det mest mulig slett og fint...
Det man trenger for å gjøre detta er:
Den grå guffa..., Berafix...
Karossritinn... er laget for å ha lang åpningstid/ formingstid...
tresleiver, kan kjøpes, og kan med fordel spikkes til selv...
ett eller annet som en har en svamp og olje i, som sleivene ligger sammen med hele tiden...
Varmer?
Enten oksygen/acetylen eller sånn 400ml flaske med 1 cm brennertut, ser ofte rørlegger bruker slik..
Re: Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
Detta er bilder fra rust rep på 2 år gammel Mazda 6..Ratman wrote:Imponerende
Jeg som trodde det der var glemt for en generasjon siden........
Kult å se ,at noen fortsatt kan gjøre et ordentlig stykke arbeid
Opplæringen man får på Mazda motor Norge/ford og andre er faktisk, sveising og tinning
...
Å mange brukte det daglig av de jeg var på kurs sammen med..Så jeg tror detta vil overleve...
Re: Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
Kan det bli luftlommer i tinne ?
Frantzen Racing
Re: Karosseritinning fra A ti Å eller....fra Sveis til Sparkel!
Om underlaget ikke er HELT REINT, altså slipet overflate, så vil ikke flusset og tinnet feste der...Percy wrote:Kan det bli luftlommer i tinne ?
Så det er viktig at HELE sveisen er slipa blank og det ikke er felt intil sveisen som er "svarte" og ikke slipet på...
Ellers så skal det ikke danne seg bobler..
kan fårekomme om en er fersk og holder på lenge at man får ureinheter i guffa, men der jo bare å varme litt, så ligger jo skiten på gulvet å en kan tilføre litt mere tinn..