Tig sveis

Spørsmål, tips & triks angående karosseriarbeid, grunnarbeid & lakkering.

Moderators: TommyV8, Percy

Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Tig sveis

Post by Percy »

Er dette Tig aparatet ok ?
Går det greit og sveise bilrammer med det ?
Hvor stort bør et Tig aparat være ?

http://www.nitroz.se/NitrozAnnons/viewad.aspx?adid=9702

Image
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
G-35
Posts: 3092
Joined: 23 Apr 2007, 10:42
Location: Kongsvinger/Fåvang
Contact:

Post by G-35 »

Trodde disse var dyre jeg,får vel ikke et MIG app for den prisen :roll: :roll:
Last edited by G-35 on 11 Jan 2008, 23:42, edited 1 time in total.
Elvis lever,sist sett på Strømmen!!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Post by Percy »

G-35 wrote:Trodde disse var dyre jeg,får vel ikke et TIG app for den prisen :roll: :roll:
200S er kanskje forlite, pinglette :?:
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
skummet
Posts: 4068
Joined: 18 Jun 2007, 06:17
Location: Høybråten

Post by skummet »

Percy wrote:
G-35 wrote:Trodde disse var dyre jeg,får vel ikke et TIG app for den prisen :roll: :roll:
200S er kanskje forlite, pinglette :?:
Det var grisebillig men det spørs om det holder mål :wink:
"It takes a real man to drive a pink car"
Image
User avatar
baggi
Posts: 55
Joined: 02 Oct 2007, 13:16
Location: Utkanten av Haugesund

Post by baggi »

Har hørt at det det må værre 40 amp pr. mm. stål uten at jeg kan si det sikkert. Så 200 amp skulle vel være nok.
røyskatten
Posts: 12
Joined: 17 Nov 2006, 23:25
Location: nærme hardangervidda!

Post by røyskatten »

er nok heilt ok til bil og hobby bruk.ved vanelig sveising ligger du på 100-140amp,det som kan vere problem er hvor lenge du kan sveise med den styrken. står eit litte skilt under tigen som forteller kurven på inntermitens.100%-50amp 60%-90amp eller noe sånt.
lykkelig er den med masse skrot!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Post by Percy »

:P Er ikke dette billig da ?

Det er vel pinnene som bestemmer om en kan sveise alu ?
ImageFrantzen RacingImageImage
røyskatten
Posts: 12
Joined: 17 Nov 2006, 23:25
Location: nærme hardangervidda!

Post by røyskatten »

prisen er ikke noe å si på :D du kan ikke sveise alu med dette apperatet pga dette er likestrøm. til alu må ein bruke vekselstrøm vis ikke vil ikke oksydlaget smelte (tror det smelter på 1200c og selve aluminiumen på 600c prøv å sett skjærebrenneren på alu så ser dere hva som skjer.
lykkelig er den med masse skrot!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Post by Percy »

Takk for svaret røyskatten

Hva pleier det og stå så, Tig aparat som det kan sveises alu ?
ImageFrantzen RacingImageImage
røyskatten
Posts: 12
Joined: 17 Nov 2006, 23:25
Location: nærme hardangervidda!

Post by røyskatten »

tror ikke du får tak i små tigapperat som er kombinert AC/DC og dei er 3fas.dei koster fort 30-40 laken.skulle gjerne hatt eit sjøl men,får klare meg med dei 3sveisemaskinene eg har.blir nok rodbygging uten aluminium.
lykkelig er den med masse skrot!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Post by Percy »

røyskatten wrote:tror ikke du får tak i små tigapperat som er kombinert AC/DC og dei er 3fas.dei koster fort 30-40 laken.skulle gjerne hatt eit sjøl men,får klare meg med dei 3sveisemaskinene eg har.blir nok rodbygging uten aluminium.
Det er bra noen har peiling på Tig :tommelO Jeg har alderig sveiset med Tig,
men jeg har sveiset med gass. Så det er vel bare å øve :wink: men først
må jeg ha Tigaparat.
ImageFrantzen RacingImageImage
røyskatten
Posts: 12
Joined: 17 Nov 2006, 23:25
Location: nærme hardangervidda!

Post by røyskatten »

er samma metoden å sveise på bare veldig mere kontrolert.får ta deg ein tur til rauland så skal du få eit lynkurs i tigsveising og litt bilprat.sitter på 3 amcar så da er det jo litt å prate om(32 ford/57cadillac/95 G30) :lol:
lykkelig er den med masse skrot!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Post by Percy »

røyskatten wrote:er samma metoden å sveise på bare veldig mere kontrolert.får ta deg ein tur til rauland så skal du få eit lynkurs i tigsveising og litt bilprat.sitter på 3 amcar så da er det jo litt å prate om(32 ford/57cadillac/95 G30) :lol:
Det hadde vært morro det :P Hvor mange mil er det fra Oslo ?
ImageFrantzen RacingImageImage
røyskatten
Posts: 12
Joined: 17 Nov 2006, 23:25
Location: nærme hardangervidda!

Post by røyskatten »

til strømmen er det vel ca 20mil tenker eg? burde vite det siden eg har pendla til kjeller i 3,5år.jobba på astrup høyer/aker entrepenør som sveiser/platearbeider.resturerte cadillacen på verkstedet der,veldig greit.hadde tilgang til sandblåsing/lakkhall og alt utstyr.
lykkelig er den med masse skrot!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Post by Percy »

:P 20 mil hver vei er ikke så langt :D :D Jeg skriver en pm til deg røyskatten :wink: :btopic
ImageFrantzen RacingImageImage
Post Reply