Ombygging av gammel opel

Spørsmål, tips & triks angående godkjenning av bil hos Statens Vegvesen og import av bil.

Moderators: TommyV8, Percy

Post Reply
turb00le
Posts: 2
Joined: 02 Aug 2017, 09:49

Ombygging av gammel opel

Post by turb00le »

Hei

Nå er ikke dette "amerikansk bil" men om ikke annet så er det GM :-)

Har planlagt litt ett tvilsomt prosjekt her som skal baseres på en Opel Commodore A Coupe(1.gang reg før 1.1.70).
Gjør ingen store inngrep i bilen utover å legge til nye braketter og evt modifisering for å få plass til girkassa, eksostunell osv.

Planen er å skaffe en corvette c4 med L98 motor å bruke som donorbil.
Fra denne tenkte jeg da å sette over komplett drivlinje og for/bakstilling med bremser osv.
Denne er en anelse breiere enn opelen så må smales inn noe rundt 6cm pr side.

Bak ser det ikke ut til å bli noe problem. Korting av drivaksler og nye bærearmer.
Må sikkert smalne inn "batwingen" så den kan festes i noen fjonge ører mellom rammevangene.

Framme blir det nok å lage ny travers og bærearmer for å samtidig bygge bort anti dive.
Etter hva jeg skjønte på en kamerat så ønsket biltilsynet at forstillinga ble tilpasset bilen og ikke motsatt.
Pga innsmalning og økning av akselavstand i forhold til corvette må nok endeledda flyttes litt ned for å rette opp litt i feil ackerman.
Tannstanga må også kortes inn og plasseres korrekt for å unngå bumpsteer.

Hadde også ett håp om å få den godkjent med 8x18 framme og 10x18 bak med 225 og 255/265 dekk. Mest pga at jeg har noen kantfelger til overs som har riktig boltsirkel :-) Noen som har noe mere info rundt forskjellig dim fram/bak på biler som ikke ble levert med det originalt?

Det finnes ferdige bremsesett med tüv til denne bilen som er godkjent for lagt over det en L98 leverer men det burde ikke være nødvendig siden bilen er reg før 1.1.70 og corvette bremsene er større? Tenkte at den dokumentasjonen/infoen kan brukes for å underbygge at chassiet i seg selv tåler effekten.

Jeg jobber med maskintegning så har ikke noe problem med å dokumentere opphengsgeometrien og styrken til de delene som blir laget (som f.eks travers).

Har noen tro på at dette kan gå å få gjennom hvis det skrives en fyldig søknad og dokumenteres godt?
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Ombygging av gammel opel

Post by Percy »

Høres ut som ett artig prosjekt.
Det er vel en fordel at du har en bil som er reg før 1971.
For og bakstilling fra Corvette er breit. Så for å få brei kant på felger må du nok gjøre om mye.
Lykke til med prosjektet.
ImageFrantzen RacingImageImage
turb00le
Posts: 2
Joined: 02 Aug 2017, 09:49

Re: Ombygging av gammel opel

Post by turb00le »

Har ikke fått fram alle måla enda da det skiller litt på forskjellige årsmodeller av C4.
Men "grovt" så er det ca 1600mm fra skive til skive (anleggsflate for felg), Rekord/Commodore har ca 1440mm.

Som sagt så er tanken å smalne inn corvette delene for å få det under ett relativt standard opel karosseri.
Er ikke helt fan av brutale skjermbreddere og sånt skrot.

For at det skal være noe håp i det hele tatt så er jeg vel igrunn avhengig av at bilen er før 71 og ikke 70 som jeg skrev.

Nå er det jo også åpna for å ta en bil som er veteran og bruke som base for amatørbygge. Litt usikker på hvor mye som må endres.
Jeg har en golf mk1 som jeg fikk aksept på å skjære ut hele gulvplata i og lage ny ramme i firkantrør for så å godkjenne som amatørbygge.
Da med midtmontert VR6 motor og kompressor.
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Ombygging av gammel opel

Post by Percy »

Lykke til med GM bilen :klaapp:
ImageFrantzen RacingImageImage
Post Reply