Bevaringsverdig kjøretøy ?

Spørsmål, tips & triks angående godkjenning av bil hos Statens Vegvesen og import av bil.

Moderators: TommyV8, Percy

Post Reply
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by Percy »

Er det mange av dere som Bevaringsverdig kjøretøy i vognkortet ?
Kan dette endres ?
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
oddi55
Posts: 259
Joined: 03 Jan 2009, 16:54
Location: Randaberg

Re: Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by oddi55 »

Ja det kan endres har spørt men har ikke fått fingen ut enda :? :?
User avatar
56 210 2 dørs stolpe
Posts: 283
Joined: 17 Sep 2009, 10:06
Location: Båstad

Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by 56 210 2 dørs stolpe »

Ja det kan endres , gjorde det 56'n og det var bare å reise på Biltilsynet å få nytt vognkort :)
Elsker alt som bråker å går fort :o
Dekk er tross alt ferskvare !!!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by Percy »

Ok, takk Glenn :P
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Impala 65
Posts: 431
Joined: 11 May 2008, 23:08
Location: Trømborg/Mysen

Re: Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by Impala 65 »

På meg var det mye om og men og frem og tilbake,men på tredje tur var det ikke no problem :dooh:
User avatar
Erik
Posts: 114
Joined: 13 Mar 2011, 20:44
Location: Mysen

Re: Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by Erik »

Hva er fordelene/ulempene med det?
User avatar
TommyV8
FrantzenRacing
Posts: 6820
Joined: 10 May 2006, 20:50
Location: Gan
Contact:

Re: Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by TommyV8 »

Det har vel noe med at man ikke kan gjøre utseendemessige endringer på bilen i senere tid...
Hvis jeg har forstått det riktig.


Edit: Fant denne linken: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-001.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Her har jeg klipt og limt inn det som har med bevaringsverdig kjøretøy.
§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.

2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. « Spesiell interesse » vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:
« Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig. »

7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
« Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. »

8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.

9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.

10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.

11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.

12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.
User avatar
Erik
Posts: 114
Joined: 13 Mar 2011, 20:44
Location: Mysen

Re: Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by Erik »

Etter å ha lest dette kan jeg ikke se noen fordeler, bilen skal jo vere helt orginal? Hva da om du kjører med stor hjul, presse osv?
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by Percy »

Da er den ikke original :lure: fyyyyyyyyyyyy.
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Erik
Posts: 114
Joined: 13 Mar 2011, 20:44
Location: Mysen

Re: Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by Erik »

Ja, fyskammm...Men, hva er det som gjør at man ønsker å få bevaringsverdig kjøretøy i vogkortet, kontra vanlig? Utløser dette noen fordeler? Og hva er konsekvesen av å "bryte" overnevnte paragraf, altså endre farge, hjul, motor osv?
User avatar
TommyV8
FrantzenRacing
Posts: 6820
Joined: 10 May 2006, 20:50
Location: Gan
Contact:

Re: Bevaringsverdig kjøretøy ?

Post by TommyV8 »

Den første Harleyen jeg hadde fikk jeg Bevaringsverdig kjøretøy papirer på. Ble stoppet utallige ganger av onkel i blått, og en haug med innkallinger til å vise den pga støy.. Men... Papirene sa sitt.. "Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig".
Bevaringsverdig betyr at den er fredet alså ingen jakt.Så onkel politi fingra av fatet.
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t=3186" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply