Svenske import

Spørsmål, tips & triks angående godkjenning av bil hos Statens Vegvesen og import av bil.

Moderators: TommyV8, Percy

Post Reply
User avatar
hillbilly
Posts: 104
Joined: 29 Jul 2009, 18:39
Location: Våler i Østfold

Svenske import

Post by hillbilly »

Hallo folkens
Har finni bil jeg har lyst på i Sverige, så lurt på litt tips og råd om import derfra, hva slags papirer og slikt som jeg må ha med til tollen.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses." -Elwood Blues
User avatar
49ford
Posts: 161
Joined: 28 Oct 2010, 15:24
Location: Tångelanda city Högsäter "Sweden"

Re: Svenske import

Post by 49ford »

Ingen hokus pokus, har for meg at du bare trenger vognkortet bare for at de skal se at det er riktig bil du tar over :) å kansje kjöpekontrakt...Resten tar du med ditt lokale tollkontor/biltilsyn, moms å engangsavgift(vrakpant å div) er vel 4-5 tusen, jeg tok inn en duster for en del år siden når jeg bodde i norge å var i alle fall slik da :) trenger vel ikke tipse om at du ikke skriver "riktig" kjöpesum på kvittot :lol: :lol: var å henta en ford cortina en gang også, han som solgte den spurte om han skulle skrive ned summen litt... jaja, det blir bra vettu, så han skrev den på 500 kroner :lol: han vannabecopen på tollen (fersking på 30 pluss) bare fnös i nesan, det stemmer vel ikke? jojo..... hva skulle han gjöre :)
..................................
http://www.corvette63.com/
- 49 Ford custom coupe
- 66 Ford comet HT
User avatar
terjekl
Posts: 540
Joined: 11 Nov 2006, 17:06
Location: Østlandet
Contact:

Re: Svenske import

Post by terjekl »

Selger skal fylle ut utførselspapirer som dokumentasjon på at han selger bilen ut av landet. (fikk vi beskjed om på tollen...)
(I dette tilfelle var det en veteranbil, og det kanskje innvirket...)
I tillegg er det noen overivrige tjenestemenn som sjekker ved å kontakte selger om salgssummen stemmer... I tillegg vet jeg at de har sjekket valutaregisteret for å se hvor mye kjøper har vekslet...
User avatar
hillbilly
Posts: 104
Joined: 29 Jul 2009, 18:39
Location: Våler i Østfold

Re: Svenske import

Post by hillbilly »

takk for tips og råd :number1:
da får vi se om det blir handel
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses." -Elwood Blues
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Svenske import

Post by Percy »

Hvis dem ikke tror på kjøpesum tar dem bilen !
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Svenske import

Post by Ratman »

Tollvesenet ringte til forrige eier,mens jeg sto på tollkontoret........ For å sjekke at salgsummen var riktig i forhold til mva beløpet De ville også se annonsen på bilen..... Jeg er glad at summen på papirene var riktig,for å si det sånn :hva

På det svenske "vognkortet" er det en boks som må krysses av for "eksport"

Just do it.... Det gikk temmelig greit :tommelO
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
Post Reply