Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Spørsmål, tips & triks angående godkjenning av bil hos Statens Vegvesen og import av bil.

Moderators: TommyV8, Percy

User avatar
Guffen
Posts: 2026
Joined: 05 Mar 2007, 13:43
Location: Enebakkneset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Guffen »

terjekl wrote:Feil, feil, feil :-)
Ikke noen som skulle grine seg til noe! ER dette innstillingen du har om når noen kommer på Eu kontroll til deg!? :?
De stakk heller ikke ut, og kunne ikke sees rett forfra...
Jeg vet at de tar forbehold som går på lys etc. Dette var forøvrig en bil fra før 1971.
Hele poenget her er at om de skal kreve en endring fra hva som er originalt, så bør det være for å øke sikkerheten, eller!?
Hva som er feil og ikke er ikke noe jeg bruker energi på her inne, men hvis bilen ble nektet gule mark lys foran og bak og hvis de IKKE sees forfra og IKKE stikker noe ut fra karosseri,ja da mener jeg det er uriktig. Ser da ingen grunn til at dette ikke kan godkjennes..
Vedr. min innstilling på Periodisk kjøretøy kontroll som det heter så fint, er det kun kontrollveiledningen som gjelder. Og bare forå ha sagt det, det er ingenting jeg heller vil enn å kunne godkjenne min kundes bil! :thumbright:Kontrollveiledningen synes jeg er viktig å følge fordi jeg ikke er interesert i å bli arbeidsledig hvis tilsynskontrollen dukker opp. Og som en bonus slipper jeg da de mest suspekte kjøretøyene med kranglete eiere.. :lol: Vedrørende endringer i forskriften, så ja, regelverket kan virke stivbent og vanskelig. Helt enig at det burde være rom for forandringer på et kjøretøy hvis det blir til det bedre. :thumbright:
User avatar
willywiner
Posts: 4382
Joined: 08 Mar 2007, 13:33
Location: Charlottenberg

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by willywiner »

sjelden lært meg så mye på kort tid. dette er bra folkens.
™©WILLYWINER©™
HOBO CRUISERS
User avatar
BlownHemi
Posts: 227
Joined: 25 Sep 2009, 04:13
Location: Philippines

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by BlownHemi »

Ja det er morro med litt peiling.... :lure: :reeead: :boink :lol: :thumbright: :tommelO
If It Has Tits Or Wheels, It Will Give You Problems !!

Fiberglass cars are like using condoms. Your doing the same thing, but it just don't feel right..

There are no speed limits on the road to satisfaction. All the best things in life are fast and dangerous !
User avatar
terjekl
Posts: 540
Joined: 11 Nov 2006, 17:06
Location: Østlandet
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by terjekl »

Helt enig at det burde være rom for forandringer på et kjøretøy hvis det blir til det bedre.
Veldig bra! Helt enig at det ikke er poeng å bruke tid å krefter på enkeltsaker. Jeg vil bare bruke det som et eksempel på at noen av de ansatte i statlige stillinger er veldig firkantede og viser liten evne til ta ansvar og vurdere ut fra fornuft. Slike problemstillinger oppstår jo også skjelden ved PKK (eu kontroll) Problemer er jo ofte ved første gangs godkjenning og da er det lokale tilsyn som må gjøre den jobben.

Det jeg reagerte litt på var ordlyden om "å grine seg til noe". Jeg er enig at ingen tjent med at den enkelte oppfører seg kranglete ved kontroll, men om man er saklig og korrekt og påpeker hva som faktisk gjellder og står skrevet i regelverket kommer man mye lenger. Det blir ingen god stemning for verken den enkelte eller den neste som kommer om man er kranglete og kritisk uten å faktisk har satt seg inn i hva som gjelder. Mange vil nok ha godkjent sine endringer uten at de har vurdert det sikkerhetsmessige, og uten å ha satt seg inn i regelverket.

Ideel sett burde de som arbeider på lokale tilsyn gi råd om hva som kan godkjennes og forklare den enkelte hva som gjelder i følge regelverket. Ofte høre man om det motsatte og det skaper frustrasjon og fortvilelse. Det er klart at når man bruker tid og krefter på kjøretøyet og har dette som hobby er det frustrende å miste bruksretten som skiltene i praksis er...

Et annet stort problem er ulik tolkning av hva som gjelder eller uvitenhet. EN hører stadig om hva en enkelt for godkjent, men som andre ikke får godkjent. Det er greit med tolkninger, men det må jo være fornuft i det, eller konkret henvisning til regelverket.
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Percy »

Jeg lurer på om det er lettere nå å få en bil som er taksenket, igjenom BT ?
Før så måtte BT ha dokumentasjon fra blifabrikat, er det noen som kan noe om dette ?
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
terjekl
Posts: 540
Joined: 11 Nov 2006, 17:06
Location: Østlandet
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by terjekl »

På biler med separat ramme (ikke selvbærende karosseri...) er det vel sikten som er begrensningen, hvilket i praksis vil si at om sikten er grei får du det godkjent...
User avatar
Streetracer
Posts: 244
Joined: 20 Sep 2007, 21:15
Location: Selbu

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Streetracer »

Søkte om 4.-link, Innflytta bakramme og 33-21,5-15 dekk på en 55 Chevy i 1995. fikk til svar (skriftlig) at alt var ok, hvis bilen var grei å kjøre med. Måtte søkes om dispansasjon på dekk men det var "plankekjøring" sa mannen på BT, bare sett igang å bygge bil. Nå er jo ikke denne bilen færdi enda :dunk: :dunk: :dunk: :dunk: men de både en og to som har tatt over etter han som godkjente søknaden er positive til saken, men det er vel helt til jeg ruller inn i hallen med bakhjula.Noen andre som har hatt problemer med gamle søknader og laaaang byggetid på ombygde biler??
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Percy »

Denne tråden må vi holde liv i :reeead: Noe nytt i ?
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Guffen
Posts: 2026
Joined: 05 Mar 2007, 13:43
Location: Enebakkneset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Guffen »

Ikkeno nytt fra meg gitt.. :dunk: Heldigvis ute av bilbransjen :tommelO
User avatar
blårøyk
Posts: 38
Joined: 16 May 2009, 14:31
Location: bartebyen

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by blårøyk »

hva med f.eks handycare? Di bygger om og modifiserer biler i stor grad ofte, hvordan gjør di det med godkjenning og dokumentasjon?
Har di noen fordeler fordi di bygger om kun av praktiske årsaker?

Jeg hadde en lærer som har jobba der, som forøverig selv bygger en rod med en dieselmotor med maaaaaasse masse krefter!
Jeg fikk inntrykk av han at han ALDRI hadde noe problemer med å få ombygninger godkjent..
-det er bedre å komme i andre, enn å gå i seg selv!
User avatar
Einar
Posts: 157
Joined: 20 Apr 2008, 20:19
Location: Fjellhamar

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Einar »

Jepp, de har egene regler, men det er strenge krav til dok, der også. litt rart å bygge handikapbiler på dagen å rod om kvelden, To verdener.
Einar
User avatar
TommyV8
FrantzenRacing
Posts: 6820
Joined: 10 May 2006, 20:50
Location: Gan
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by TommyV8 »

Nå ser det ut som det er noe som er på gang :)

Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil sette ned en gruppe som skal utrede nærmere om det er grunnlag for å etablere en nasjonal godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy. Utredningen skal også se nærmere på premissene for en slik ordning, som vil kunne legge til rette for at kjøretøyentusiaster skal kunne utøve hobbyen sin på en god måte.

Gruppen skal etter planen bestå av representanter fra berørte myndigheter og organisasjoner som Norsk Motorcykkel Union og AMCAR Norge.

Problemstillingen med amatørbygde kjøretøy, uavhengig av om det gjelder bil eller motorsykkel, er at disse kjøretøyene ofte ønskes godkjent uten at kjøretøyet er i henhold til dagens regelverk. Arbeidsgruppen vil bli opprettet i nær framtid.

Tatt fra her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pre ... ?id=600858

AMCAR har litt om dette også: http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 44&Order=2
Post Reply