Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Spørsmål, tips & triks angående godkjenning av bil hos Statens Vegvesen og import av bil.

Moderators: TommyV8, Percy

Post Reply
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

Har etterhvert vist en del ombygde biler hos biltilsynet
Oslo,drøbak,bærum,hønefoss,hafslund og lillestrøm.......
Min erfaring er: Vi som bygger biler har ikke et regelverk å følge...Om bilen blir godkjent,bra eller ei virker helt tilfeldig :rant
Det går ofte på : få en time sent på fredag,da skal de snart gå hjem og er i godt humør,da går det bra....Og slike ting :lol:
Utfallet blir at bilen blir godkjent til slutt,slik som den ble vist første gang,men veldig ofte med et sant helvete av telefoner,papirer,fri fra jobb og timebestillinger og samtaler med tekniske sjefer ,som ikke har den ringeste anelse om hva jeg snakker om :roll:
Det virker for meg som at bt vil psykisk utmatte de som prøver å godkjenne en bil som ikke er 100% lik assembly manualen.
Kan nevne skrekkhistorier som en kompis med 67 impala cab ,som ble nektet skilter fordi det ikke var kryssfosterkninger i ramma???
Halloooo: Kryssramme var slutt i 1964 :dunk:
En annen kompis med 69chevelle ble nektet skilter fordi det det satt skivebremser foran :boink
Fyyy,sa bt -mannen,den er ombygd,og det er ikke lov!!!!
Bilen fikk skilter,etter masse fram og tilbake .......Måneder etter første vising,og fortsatt med nevnte skivebremser .........
Det var jo originalmontert allerede fra 1967.................................
Allmenkunnskap,som bt burde visst,synes jeg,men neeeida dokumentere,dokumentere :rant
Skal vi måtte finne oss i sånt??????
Jeg vet at det er flere som sliter med å få skilter.....
Noen biler som er godkjent ,burde overhodet ikke vært det.....Det er jeg klar over ,men hvorfor ,og hvordan er de blitt godkjent???
Jeg har sett vognkort med tillegsopplysninger som jeg trodde var umulig å få til :hva
Mens skikkelig velbygde biler ikke blir godkjent med krommede toppdeksler engang :dunk: :dunk:
Er selfølgelig klar over reglene som kom 1/1 1971.....Det regelverket har dog ikke tilbakevirkende kraft,så i prinsippet er det regelverket fra 1942 som gjelder ................Men det blir jo ikke praktisert!!!!!!!!
Jeg vet at fine biler har blitt solgt for en slikk og ingenting,fordi eieren har gitt opp....
Ny eier derimot,har vist samme bil et annet sted ,og fått "null hull" skilter og fryd og gammen :boink
De som tror at godkjenning av ombygd bil er en easy match.........tar skammelig feil,eller har jæævlig flaks :lol:
Clouet er :søk på forhånd,ha dialog med bt ,når du bygger bil ,så går det alltid bra..........(selv om raken på chopper'n gjør at du så og si ikke får svingt,eller at 4-linken slår oppi panhardstagetpå 55 cheva'n i 45km/t på østre aker....Det blir godkjent,så søke på forhånd er bra :boink

Det store problemet er: biler som f,eks er ombygd likevel.......gjerne vært i Norge siden den var ny...godkjent maange ganger,fra tiden før det fantes eu-kontroll.......
Regelen da: hvis bakhjula er på innsiden av skjermene,da er det greit
Regelen nå: NEEEI!!! Umulig ,glem det!!!!!!!

Hvordan i hel.... skal man forholde seg til sånt :lure:
I mine øyne er en ombygd bil ikke verdt fem sure sild ,etter dagens forhold hvis den ikke er godkjent med skilt...
Den kan være utrolig fin,men det er likevel helt tilfeldig ,om du noensinne får lov til å kjøre med den på norske veier
Jeg kan legge til at de som har hengt med i noen år ,men ikke vist en ombygd bil på en stund,vil få seg en "støkk"

Kontrollmyndighetene må ha bedre kompetanse ,og slutte å "synse" om alt mulig.....

Skal vi forsøke å gjøre noe med dette :lure:
I så fall,hvordan :lure:
Er noen uenig i det jeg skriver :lure:
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Percy »

Denne tråden blir moro å følge :thumbright: Bra noen tar det opp, alle liker jo ikke orginal biler :lol:

Jeg vet om biler som har blitt bygget om, som har blitt eu godkjent 8) :wink:
Når bilen har byttet
eier å den nye eieren drar på samme sted på EU kontroll :stop :stop IKKE GODKJENT :dunk: ER DET TRYNE-GODKJENNING :rant
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Chevy's
Posts: 256
Joined: 15 Jul 2007, 14:22
Location: Skedsmokorset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Chevy's »

Bra at noen tar dette opp. Er også enig at det kan virke som det er "tryne" godkjenning.
Eller så kan det vel også være det at de som har enkelt for å få godkjent bilen(e) sine er kompis med en
som jobber på biltilsynet... :kanskje :kanskje

Det siste jeg har hørt på ryktebørsen, er at BT i Trondhjem har fått installert en rullende landsvei. Så nå er de på jakt etter gatebiler og andre trimmede biler for å presentere unndragelse av toll og avgifter.... :dunk: :dunk: :dunk:

Når det er sagt, så har vel BT gjort noe i forbindelse med godkjenning og ombygging av biler og motorsykler.
SFOOR er den gruppen som skal ta seg av alt av ombygginger innen dette.
De skal sikre alle en lik og rettferdig behandling. Og jeg synes det er helt greit å måtte sende inn en søknad på hva man har tenkt å gjøre, og hvordan. Det viser jo bare at man har en plan på selve ombyggingen.
Denne søknaden blir gjennomgått og godkjent med evt endringer. Når man har bygget ferdig, så får man sluttgodkjenningen.
Sånn er det vel tenkt å fungere, så får vi se om det blir praksisen........... :lure:
36 Chevrolet Master
Galaxie
Posts: 3385
Joined: 20 Aug 2007, 01:32
Location: Holmestrand
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Galaxie »

Viktig tema dette.
Snakket med endel folk på BT ang. 39`n som papirene har blitt borte etter at BT har flyttet, og lagt om til data.
Spørsmålet er om jeg kan sende en ombyggningssøknad på en bil uten papirer, eller om jeg må vise bilen først for å få nye papirer.
Ringer Tønsberg, og havner i Arendal og får der beskjed om å snakke med Tønsberg, blir satt over osv osv..
Ingen jeg snakker med kan gi et avklarende svar...
2 stykker visste ikke hva en ombyggingsøknad var :dunk:
Èn jeg snakket med, mente dog at en ombyggingssøknad krevde at papirer var på plass.
Ifølge han, medførte det at bilen måtte forevises orginal for å få papirer først :dooh:
Men det var bare noe han trodde!
Kunne ikke si det sikkert eller ta en avgjørelse på det...
Er Tønsberg trafikkstasjon som må avgjøre fikk jeg beskjed om.
Har fått et navn som skal kunne gi meg svaret jeg leter etter, men han har selvfølgelig ikke vært tilstede de gangene jeg har prøvd å kontakte han.
Men hvis kun èn mann kan gi svar, er det jo ikke rart man aldri får tak i han.
Så har sendt epost til han.
Greit å ha svaret skriftlig tenker jeg...
Har også kontaktet andre BT i håp om hjelp, men de henviser meg bare til Tønsberg....
User avatar
terjekl
Posts: 540
Joined: 11 Nov 2006, 17:06
Location: Østlandet
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by terjekl »

Clouet er :søk på forhånd,ha dialog med bt ,når du bygger bil ,så går det alltid bra
Det går vel ikke alltid bra, men forhåndssøknad og dialog underveis er nok en meget god løsning...
User avatar
gammel raggarn
Posts: 560
Joined: 04 Jan 2009, 01:29
Location: Kongsvinger
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by gammel raggarn »

Synes det er synd at noen av gutta på BT Romeriket plutselig fikk sparken jeg :rant Der kunne alt ordnes, små skilt foran, mangel på TUV-papirer, orange lys på taket :tommelO alt gikk bra her :klaapp: Bare å huske å legge ved litt kløver i vognkortet jo :lol: Etter dette er det jo blitt slik at to BT-gubber må signere godkjenningen :? Nei, da var det bedre før... :klaapp:
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Percy »

Image Det må være flere som kan skrive litt på denne tråden ? :P Moro å høre hva som skjer :lure:
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

Hadde forventet litt mer action her ja :boink :usaflagg
Er det bare snusk,eller er det noen som har tolkninger av reglene som vi andre kan nyte godt av :lure: :lure: :lure:
Advokater har en god effekt hos sfoor ,vet jeg.......... Burde det være nødvendig :lure: :lure:
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
willywiner
Posts: 4382
Joined: 08 Mar 2007, 13:33
Location: Charlottenberg

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by willywiner »

tror det er mange som faktisk ikke TØRR å ytre seg :shock:
™©WILLYWINER©™
HOBO CRUISERS
User avatar
Hotrodder
Posts: 292
Joined: 25 Apr 2008, 15:19
Location: Søgne

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Hotrodder »

Jeg har nettopp hatt BT på garasjebesøk for å godkjenne ramme-endringene før karosseriet kommer på plass.
Helt ok. God dialog, og ikke minst: Mannen stilte fornuftige, kritiske spørsmål av typen: Har du sjekket at ingenting tar i ved full nedfjæring? Blir frontruten høyere enn toppen på hodet til sjåføren? (bilen er uten tak) osv.

Sånn liker jeg. Det krever at den som bygger faktisk har tenkt gjennom ting og planlagt åssen ting skal funke sammen.
Mye kan se fint og flott ut i et glanset blad fra USA, og visse selvutnevnte eksperter vet jo så innmari godt hvordan bilen MÅ se ut Men ikke alt av det funker i virkeligheten.
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

Så bra :thumbright:
Det høres jo lovende ut :D
Var det folk fra ombyggingsgruppa i oslo,som var hos deg :lure: :lure:
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
Hotrodder
Posts: 292
Joined: 25 Apr 2008, 15:19
Location: Søgne

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Hotrodder »

Nei. Det var fra min lokale trafikkstasjon.
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

Lykke til med videre bygging :thumbright:
Det er jo godt å vite at det det finnes biltilsynfolk som tør ta et standpunkt,og som er kompetente til det......

Siste nytt fra denne kanten: 69 el camino,fin originalbil..... Vises i drammen...... Der sier de NEI! Du må til ombyggingsgruppa i oslo,for du har jo aluminiums topplokk,da er bilen ombygd.................

Jamen,sier eieren denne bilen er jo fra 1969!!!! De reglene du refererer til § 1-15 ,ombygd bil ,gjelder jo biler som er 1971 ,eller nyere??????.....

Bt: spiller ingen rolle .... bilen er trimmet....

Eier: bilen får jo ikke flere hk av at topplokkene er av aluminium!!!!!

Bt: jo,det gjør den....Og du må samtidig ta med deg dokumentasjon på motoreffekt :dunk: :dunk: :dunk:

Eier : bilen går jo som en normal bil skal gjøre ,og er ikke trimmet....... Kan du ikke bare ta en prøvetur da,og kjenne etter selv????

Bt: Nei ,en sånn gammel bil vil vi helst ikke ha noe med å gjøre ........
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
Galaxie
Posts: 3385
Joined: 20 Aug 2007, 01:32
Location: Holmestrand
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Galaxie »

Utrolig :dunk: :dunk:
Også Drammen som ihvertfall før hadde rykte på seg til å være fornuftige..
Flere fra Vestfold som heller dro dit..

Lurer selv på hva som foregår i BT.
Fikk klar beskjed fra BT om at gassombyggingen på Chevroletten måtte inn i vognkortet før 1 April ,da nye regler for gassombygde biler trådde ikraft.
Etter det kunne jeg glemme å få det godkjent, og risikere å måtte ta av utstyret ved kontroll.
Da jeg snakket med de som hadde bygget om bilen for å få papirer derfra, sa de at dette ikke gjalt min bil ettersom det er en 1995 modell..
Ringte tilbake til BT, snakket med 2 forskjellige instanser og fikk igjen svaret at min bil måtte godkjennes før 1 April..
(Holdt at time var bestillt før 1/4)
Dette var bare noen dager før timen, så turte egentlig ikke annet enn å få det godkjent..
Nå i ettertid, har jeg hørt om et par tillfeller hvor det lokale BT har opplyst at:nei dette er ikke påkrevd siden bilene det er snakk om er 95-96 modeller ??
Vet ikke hva og hvem jeg skal tro snart...
Skader jo ikke å ha det innskrevet i vognkortet, men ble jo ca 1500,- i utgifter pluss å måtte ta seg fri fra jobb..
Men de var jo i godt humør...
Måtte ha en kort etterkontroll siden det var litt for stor avstand mellom 2 gassrørklammer.
Og etter en kort diskusjon seg i mellom, sa BT at de skulle være snille med meg så jeg skulle slippe å betale for etterkontrollen.
"Det er jo tross alt Fredag"...
elcamino
Posts: 7246
Joined: 17 Aug 2006, 20:43
Location: Sin City

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by elcamino »

Var å leide prøveskilter på T/A forrige fredag,hadde med lappen fra jeg viste bilen.. Og der sto det at den var godkjent med lite høyt skilt bak.. Men det var visst ikke lov lenger.. Tror du ikke at kua på BT sa at jeg måtte bygge om bakparten for å få plass til vanlig skilt :lol: :dunk:
Lazy rides brumunddal
Post Reply