Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Spørsmål, tips & triks angående godkjenning av bil hos Statens Vegvesen og import av bil.

Moderators: TommyV8, Percy

User avatar
Annik
Posts: 709
Joined: 14 Feb 2008, 21:13
Location: Oslo

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Annik »

Iflg den nye sfro boka så står:
Effekten maksimeres til 15 kw pr 100 kg bil. Men det har kommet forslag til å øke til 20 kw pr 100 kg.

Så hvor den 200 hk regelen kommer fra hadde vært morsomt å vite.
User avatar
Dommeren
Posts: 4113
Joined: 23 Feb 2007, 19:28
Location: Løken

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Dommeren »

TommyV8 wrote:Problemet er vel at man ikke får godkjent bilen slik man vil ha den, selv om det kanskje i mange tilfeller ikke har noe med trafikksikkerhet å gjøre at de ikke får godkjent det?

Mener du det er riktig at du ikke får godkjent dekkdimensjonen din (hvis du ikke får det da)? Mener du det er riktig at du skal få problemer på teknisk fordi du har feil dekkdimensjon?
Hvis du mener det er riktig, så hadde du vel kjørt med "riktig" dekkdim? For du mener vel ikke at det er farlig at du kjører med den dekkdimensjonen du har? :)
Tror ikke jeg får godkjent 295 bak og 245 foran,nå har ikke jeg prövd heller da.
Vet jeg får tröbbel ved teknisk ang dekkdim,er en av de förste tingene de sjekker,"been there done that"
Jeg bryr meg ikke om ulik dim,kjörer med det stuket jeg syns passer.
Hvor farlig det er kan jo sikkert diskuteres.
Torque dirty to me
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

Jeg spurte pent om å få 225 foran og 275 bak...... Det var ok.... står i vognkort :D
En kamerat spurte om det samme..... neineineifyyyyyyy det går ikke........
Begge bilene er a-body :dunk:
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
Chevylars
Posts: 5622
Joined: 08 Jul 2006, 23:41
Location: Øvre Romerike

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Chevylars »

Ruller noen vans der det står alternativ dekk dim 295/50 bak og 255/60 foran.
i vognkortet...

Ble stoppet av lensmannen med capricen...kjører 235 og 275 på den,fyller ut hjulhusa greit.
store hjul du hadde sier han,ja sier jeg stor bil må ha store hjul....
ja huff denne må bruke mye bensin og er ikke mye miljøvennlig sier han
nei så stemmer ikke vi grønt og du ser for deg oss i el bil sier jeg....
så kommer kolegaen hans tilbake med vk og sier godtur videre her var alt i orden...

Men ble stoppet av bt for noen år siden.....lørdag kveld og regnet høljet ned.
da var det en hoppende sint bt mann med svære øyenbryn som vokste over brilleglassa
nesten som en g-caps,,,rakk nesten ikke få ned ruta før han skreik at jeg måtte få fjerna dem lysa mine.......
jada her var litt mye lux,3 stk hella 3000 med parklys,tåkelys,og allt park lys foran var orange.
jeg sa til han om dem ikke hadde bedre ting å foreta seg en lørdag kveld...
men det skulle man ikke gjort......da bare skummet det rundt kjeften på`n
så var bare for meg å ta frem verktøy og fjerne noe lys så jeg beholdte skilta.
fikk med mangellapp og måtte inn å vise.....
Image

Fast Forward Rock`n Roll
User avatar
Chevy's
Posts: 256
Joined: 15 Jul 2007, 14:22
Location: Skedsmokorset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Chevy's »

TommyV8 wrote:Sånn ja :)
Takk for at du delte dette med oss "Chevy`s".
Leverte du søknad før du begynte å bygge?
Ja jeg søkte før jeg begynte med ombyggingen. Brukte den malen som ligger ute på NSRA sine sider.. :D
36 Chevrolet Master
User avatar
BlownHemi
Posts: 227
Joined: 25 Sep 2009, 04:13
Location: Philippines

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by BlownHemi »

Jeg har hatt noen ganske heftig ombygde biler i Norge tidligere. Brukte mye tid på godkjenninger
og hadde mange mer eller mindre interesante samtaler med folk fra Biltilsynet eller Traffikstasjonen, som jeg tror det heter i dag. Hovedproblemet den gang, som jeg vil tro er det samme nå, var at de vet sjelden hva som står i boka ! (les, regelboka). Så jeg forsto raskt at jeg måtte anskaffe min egen regelbok. Denne boka strevde jeg lenge med å få tak på. Men jeg skal hilse å si det ble andre boller når jeg omsider fikk lest hva reglene egentlig sa ! Hver gang jeg ble nektet godkjenning på det ene, dummere enn det andre, så sa jeg:" Jeg vet hvilke regler som gjelder for denne bilen, og bilen tilfredstiller disse kravene og da skal den godkjennes". Så lurte de jo på hvordan det kunne ha seg at jeg viste det ? Svaret var enkelt." Jeg har samme regelbok som du har. Hvis ikke bilen blir godkjent, så anker jeg avgjorelsen til Vegdirektoratet, og de har da 14 dager på seg til å svare. Og jeg regner med at de er bedre til å lese regler en du er".
Etter dette var det slutt på problemene, men jeg kjempet lenge og sendte mange anker til Vegdirektoratet. Det som var ekstra morro med hele greia, var at jeg fikk jo alltid rett ! For jeg kunne lese....LOL ! :reeead: :reeead: :tommelO
If It Has Tits Or Wheels, It Will Give You Problems !!

Fiberglass cars are like using condoms. Your doing the same thing, but it just don't feel right..

There are no speed limits on the road to satisfaction. All the best things in life are fast and dangerous !
User avatar
Blazerteam
Posts: 488
Joined: 10 Jun 2007, 18:42
Location: Mo i Rana

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Blazerteam »

Antar du mener den boka med krav til kjøretøy??.Den kan det lønne seg å ha liggende i bilen til en vær tid..å ikke minst godt synlig når man er i møter med biltilsynet.
User avatar
willywiner
Posts: 4382
Joined: 08 Mar 2007, 13:33
Location: Charlottenberg

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by willywiner »

dæven. følger man regler så ordener det seg. mulig det tar tid men det går. så fint..
™©WILLYWINER©™
HOBO CRUISERS
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

BlownHemi wrote:Jeg har hatt noen ganske heftig ombygde biler i Norge tidligere. Brukte mye tid på godkjenninger
og hadde mange mer eller mindre interesante samtaler med folk fra Biltilsynet eller Traffikstasjonen, som jeg tror det heter i dag. Hovedproblemet den gang, som jeg vil tro er det samme nå, var at de vet sjelden hva som står i boka ! (les, regelboka). Så jeg forsto raskt at jeg måtte anskaffe min egen regelbok. Denne boka strevde jeg lenge med å få tak på. Men jeg skal hilse å si det ble andre boller når jeg omsider fikk lest hva reglene egentlig sa ! Hver gang jeg ble nektet godkjenning på det ene, dummere enn det andre, så sa jeg:" Jeg vet hvilke regler som gjelder for denne bilen, og bilen tilfredstiller disse kravene og da skal den godkjennes". Så lurte de jo på hvordan det kunne ha seg at jeg viste det ? Svaret var enkelt." Jeg har samme regelbok som du har. Hvis ikke bilen blir godkjent, så anker jeg avgjorelsen til Vegdirektoratet, og de har da 14 dager på seg til å svare. Og jeg regner med at de er bedre til å lese regler en du er".
Etter dette var det slutt på problemene, men jeg kjempet lenge og sendte mange anker til Vegdirektoratet. Det som var ekstra morro med hele greia, var at jeg fikk jo alltid rett ! For jeg kunne lese....LOL ! :reeead: :reeead: :tommelO
TAKK!!!!!!! :tommelO :number1:
Dette var den infoen jeg var ute etter,da jeg startet tråden......
Blown hemi,du har jo helt rett :D
Selvfølgelig skal bilen være "ryddig" bygget og motor og bremser stå i stil til chassis osv,men det finnes faktisk et regelverk å følge ....

Da gjenstår bare: HVOR KAN JEG FINNE DETTE REGELVERKET :lure: :lure:
Jeg kan også lese :lol:
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
willywiner
Posts: 4382
Joined: 08 Mar 2007, 13:33
Location: Charlottenberg

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by willywiner »

tror det er flere som er intr. i info om den boka(jeg også av ren nysgjerrighet)
™©WILLYWINER©™
HOBO CRUISERS
User avatar
Guffen
Posts: 2026
Joined: 05 Mar 2007, 13:43
Location: Enebakkneset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Guffen »

Tipper på krav til kjøretøy,gikk frem til 91 tror jeg. etter det er det kjøretøyforskriften..Tror jeg da......Jammen ikke umulig at jeg har de.. :reeead:
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

Ja,noe i den duren ....Men fra før 1971.... Har lett på nettet etter både lover og regler men ikke noe konkret.... Bare bruddstykker,og veldig mye annet rart som ikke har noe med saken å gjøre...
Har du den guffemann,står jeg på gårdsplassen dn før du rekker å stave onomatopoetikon.....
Last edited by Ratman on 13 Oct 2009, 21:28, edited 1 time in total.
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
Guffen
Posts: 2026
Joined: 05 Mar 2007, 13:43
Location: Enebakkneset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Guffen »

Ratman wrote:Ja,noe i den duren .... Har lett på nettet etter både lover og regler men ikke noe konkret.... Bare bruddstykker,og veldig mye annet rart som ikke har noe med saken å gjøre...
jeg skal lete.. :thumbright:
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

:klaapp: :tommelO
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
willywiner
Posts: 4382
Joined: 08 Mar 2007, 13:33
Location: Charlottenberg

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by willywiner »

unnskyld måtte bare sjekke hva det betydde
onomatopoetikon el. onomatopoetikum (av gr. onoma, navn, og poiein, gjøre, lage), lydhermende ord, dvs. ord som lydmessig etterligner det det uttrykker (buldre, gurgle, mjaue, suse osv.). Adjektiv: onomatopoetisk.
™©WILLYWINER©™
HOBO CRUISERS
Post Reply