Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Spørsmål, tips & triks angående godkjenning av bil hos Statens Vegvesen og import av bil.

Moderators: TommyV8, Percy

User avatar
willywiner
Posts: 4382
Joined: 08 Mar 2007, 13:33
Location: Charlottenberg

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by willywiner »

vet det er litt feil å si "jeg syntes det skulle vært lov" men jeg sier det alikevel. bygge om en bil for å øke sikkerhet skulle vært lov, men å bygge om en bil for å ha flere tusen HK er vel noe unødvendig om man skal ha detta på veien. Skjønner at folk bygger masse gamp om det er til bane kjøring, men så langt jeg vet er vel maxfart i norge 110 i værste fall.

Til dels også enig i ha bytte til mere miljøvennlige motorer men der er jeg jo igjen dobbeltmoralist da nyere motorer også gjerne har mere hk en gamle.
Men kult at folk er engasjert. Og enig med Guffen tror ikke Ola potit klarer å endre regelverket hvor mye eller hvor mange vi blir.

Nå skal jeg heller i kaste stein i glasshus når jeg plutselig står der med skjegget fullt av postkasser og ikke for min sure pickup godkjent fordi jeg har feil hjuldimm, blosenka og 750 HK pluss intercooler lystgass og injektion.
på forhånd unnskyld
™©WILLYWINER©™
HOBO CRUISERS
User avatar
TommyV8
FrantzenRacing
Posts: 6820
Joined: 10 May 2006, 20:50
Location: Gan
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by TommyV8 »

Guffen wrote:...Men det er muligens fordi jeg aldrig har sett ett bygge som er godt gjennomført og godkjent.
Tror det er en kombinasjoin av de skjeldne. :lure:
Har du sett noen biler som er ombygd som er godt gjennomført, men ikke godkjent? Bør ikke disse byggene bli godkjent hvis de er bra gjennomført?
Guffen wrote:Hvis man skjeier ut med litt dekk osv og blir stoppa så må man jo en tur på tilsynet, men det er vel en lettere jobb enn å lappe sammen ramma og ta ut lastebilfjøringa(luft).... :dooh: Så det kommer vel ann på graden av syndingen..
Det har vel ikke noe å si hvor LETT det er å fikse eventuelle "feil" man får hos tilsynet, men hvor trygt eller like trygt ombyggingene er som det var før?
Synes du ikke disse "utskjeiingene" med dekk f.eks bør kunne bli godkjent?
:)
User avatar
Guffen
Posts: 2026
Joined: 05 Mar 2007, 13:43
Location: Enebakkneset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Guffen »

Første først..Nei jeg ser skjelden godt ombygde godkjente biler, fordi KTF og KTK forskriften hindrer dette. Hva med å bygge om bilen i henhold til forskriftene? Eller få en anbefaling fra en instans som svv godtar. Biltilsynet godkjenner ALT som de rette instansene anbefaler.. Og hvis man ikke klarer å innhente anbefaling,vel da er det vel ikke gutta på tilsynet sin skyld at ikke børsa blir godkjent??
Kanke skylde på porshe selgern over at du fikk fartsbot i bilen du kjøpte av han :lure:Mange tar vel sjansen på å kjøre med andre dekk osv fordi det er enkelt å fikse ved kontroll..Mens andre skvetter som ekorn ved synet av en refleksvest i veikanten.. Når det gjelder dekk og andre mindre utskeielser kan dette bli godkjent hvis du har skriv fra foreks.amcar. MEN det hjelper ikke å væra kjekkesen på biltilsynet å kalle dem lumpne ting! :dooh: Og der har mange litt igjen....
User avatar
Einar
Posts: 157
Joined: 20 Apr 2008, 20:19
Location: Fjellhamar

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Einar »

Synes det er helt greit å kjøre godkjent Rod jeg da,og den har tilogmed (lastebilfjøring).
Einar
User avatar
Guffen
Posts: 2026
Joined: 05 Mar 2007, 13:43
Location: Enebakkneset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Guffen »

Du er jo et høyst levende bevis på at DET GÅR ANN! :thumbright: Men det gjelder vel å ta det første trinnet riktig,og fylle på med folkeskikk etterhvert! :klaapp: :klaapp: :thumbright:
User avatar
Bead-lock
Posts: 460
Joined: 19 Sep 2007, 18:43
Location: Esa
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Bead-lock »

Heihei....

Tommy tipset meg...om denne tråden...

Par supernegative her ser jeg som mener at det ikke nytter å bråke, at man skal forholde seg til tullingene som ER tullinger og bare glemme å kjempe...Det finnes bra unntak på BT, men de er KNEBLET fra oven... :dooh:

Det som skjer om dagen er HELT sinnyskt... :dooh:

Snakket idag med en av de som virkelig KAN bilombygging og har godkjent masser av ombygginger...
Siste nå er at noen på Veidirektoratet hater å vite at folk kjører med trimma motorer/ombygde biler når folk kjører på Street Legal, Dragrace og rundt rundt eller andre sysler på bane...
Hyggelig når BT kommer på gardemoen å klipper skilta av ALLE racebilene som har skilt.. :help

Har nå en greie gående med en god gammel søknad på RÅSA fare med Mac Person fjærbein og rør forran på bilen..
Søknad er godkjent i 05... :klaapp:

Har også planer om å søke på 2-3 biler her å legge lista HØYT på modifikasjoner...
Må ha litt materiale å krangle med BT mennene om... :tommelO

MEN, siden vi ikke har noen interesseforening for ombygde kjøretøy i norge...
Skriver bevist Kjøretøy, for detta gjelder jo ALT som ruller på veien...
Eller folk ønsker skulle rulla med skilt...
Så mener jeg tiden er inne for å trå til på siden av Amcar og LMK

Så gjerne noen tanker om det...

For det er klart at Amcar gjør en jobb, men det er klart også at de er "snille" og jobber på den byråkratiske måten...
Etter det bråke vi har laget om E-18 her å masse skriverier i Aviser og greier på TV...
Så har vi fått skremt ut en masse folk fra vegvesen, og Veidirektorat og politikere som har måtte svare på mange spørsmål de overhode ikke ville fått om Vi ikke hadde fått masse "skit" opp i dagen og ut i avisene...

For disse på toppen har jo sleika brunt LENGE for å få en topp posisjon og ønsker noen fine år fram til den statlige pensjonen dumper ned i postkassa...

De liker IKKE å måtte i avisa å svare på kinkige spørsmål og vanskelige problemstillinger...

Så siden vi har herjet med E-18 saken en stund, så har jeg fått bra kontakt med DIV avisreportere og TV greier...

Så nå er det ting pågang...

Mye her nå men detta irriterer med DAGLIG når en leser, hører om , prater med folk som har diverse håpeløse opplevelser i forhold til BT...

Siste som er VIKTIG for BT menn er jo at det ikke skal mere enn 200 HK i rodder...
SELV med bra bremser...

Detta tror jeg er snappet rett ut av svenske SFRO boka... :dooh:

Jeg går for KRIG mot overmakta...
jeg går for BRÅK, så forsoning og samtaler...
For detta MÅ i avisene og på TV og opp i tryne til Navaseter og Veidirektoratet... :rant

Jeg er klar for å dra mye opp i dagen...FRP er med og kanskje, ja kanskje vi kan få snudd detta på hue og få stimulert vegvesenet og Veidirektoratet inn på en annen linje ovenfor Kjøretøy entusiastene... :klaapp:
Jada...

Skjer endel på Heimesiå....

www.lefsa.no
User avatar
Guffen
Posts: 2026
Joined: 05 Mar 2007, 13:43
Location: Enebakkneset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Guffen »

Stå på! det går nok bra... :mrgreen:
User avatar
willywiner
Posts: 4382
Joined: 08 Mar 2007, 13:33
Location: Charlottenberg

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by willywiner »

eh..jeg er overhodet ikke negativ, tvertimot meget posetiv.
jeg er mere der gre hunden med håret... :boink

er vel egentlig ikke noe poeng i å bygge bil for å krangle med byrokratiet.men men folk har joo alle forskjellige lyster.

All respekt til dem som foretell :mekke:
™©WILLYWINER©™
HOBO CRUISERS
User avatar
Chevy's
Posts: 256
Joined: 15 Jul 2007, 14:22
Location: Skedsmokorset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Chevy's »

Jeg har vært så heldig å ha vært til godkjenning av bilen min på vårt lokale biltilsyn. Det kom en hyggelig kar fra Tromsø nedover til oss og gikk over bilen min.
Jeg har fått godkjent med dekkdimensjon 275/50-15 bak og 225/50-15 alternativt 195/75-15 framme.
Og han var en meget hyggelig og kunnskapsrik person.
Han var mest interessert i sikkerhet på bilen, og på jobben som var gjort i forhold til chassis og sikkerhet.
Når det f.eks var tvil om mine originale retningsvisere, så hentet han frem den aktuelle kjøretøyforskriften. Og der var svaret sort på hvitt.
Denne personen drar rundt i hele nordnorge og har dette som fagfelt og tilhører SFOOR.
Han sa også at 200 HK "regelen" var noe som de hadde hentet rett fra det svenske reglementet.
MEN, det var ikke noe i veien for å få godkjent rod med mere hk hvis bilen var godt nok bygd...
Så det er mulig å få til noe i dette dustenorge også, så lenge man går rette veier og er seriøs med det man gjør.
:usaflagg
36 Chevrolet Master
User avatar
TommyV8
FrantzenRacing
Posts: 6820
Joined: 10 May 2006, 20:50
Location: Gan
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by TommyV8 »

Sånn ja :)
Takk for at du delte dette med oss "Chevy`s".
Leverte du søknad før du begynte å bygge?
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

Endelig noe positivt :number1:

Da finnes det håp :D Lykke til med bilen din :D :D

200hk regelen ,har jeg ikke hørt om før :lure:
Vet ikke om det gjelder rod,men i Oslo benytter de en formel som går på bilens vekt bl,a....
En kamerats 66 impala kunne godkjennes med 409 hk ,etter deres formel......
Bilen er levert originalt med 425hk ..... :impala ss427 1966...
Dette ble dokumentert i form av original salgsbrosjyre fra 1966,men ikke tatt til følge ......
409 skal det være ...........
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
Einar
Posts: 157
Joined: 20 Apr 2008, 20:19
Location: Fjellhamar

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Einar »

Ang hk så godkjennes det 10 kw pr 100 kg bil , men de kan godkjenne inntill 15 kw pr 100 kg bil ved bra bygge (hva er det , fin eksos) neida, hvis du kommer med en gjennomført bil bremser, styring,lys og dekk , altså det som har med sikkerhet å gjøre ,så skal det gå bra. Men selfølgelig er det viktig å søke på forhånd.
Når jeg var å viste 36 min var de mest opptatt av bremser og styring,(veldig bra synes jeg, ) var egentlig veldig greit, men jeg fikk kjeft fordi tuta mi hadde en (støtende tone??? he he men den blei godkjent den å. Noe må de finne.............
Einar
User avatar
Guffen
Posts: 2026
Joined: 05 Mar 2007, 13:43
Location: Enebakkneset

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Guffen »

Chevy's wrote:Jeg har vært så heldig å ha vært til godkjenning av bilen min på vårt lokale biltilsyn. Det kom en hyggelig kar fra Tromsø nedover til oss og gikk over bilen min.
Jeg har fått godkjent med dekkdimensjon 275/50-15 bak og 225/50-15 alternativt 195/75-15 framme.
Og han var en meget hyggelig og kunnskapsrik person.
Han var mest interessert i sikkerhet på bilen, og på jobben som var gjort i forhold til chassis og sikkerhet.
Når det f.eks var tvil om mine originale retningsvisere, så hentet han frem den aktuelle kjøretøyforskriften. Og der var svaret sort på hvitt.
Denne personen drar rundt i hele nordnorge og har dette som fagfelt og tilhører SFOOR.
Han sa også at 200 HK "regelen" var noe som de hadde hentet rett fra det svenske reglementet.
MEN, det var ikke noe i veien for å få godkjent rod med mere hk hvis bilen var godt nok bygd...
Så det er mulig å få til noe i dette dustenorge også, så lenge man går rette veier og er seriøs med det man gjør.
:usaflagg
Ja så lett kan det være! :thumbright: Lettere det enn å bråke med heti og preti hvertfall... :lol:
User avatar
Bead-lock
Posts: 460
Joined: 19 Sep 2007, 18:43
Location: Esa
Contact:

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Bead-lock »

Der er vel ikke bare bråke for å bråke, men det er nå kommet fram en hel masse om hva de ikke godkjenner nå, men gjorde før...
Bl.a dette med ulik dekkdimensjon...Med breiere dekk enn 275...

De som mener hjullager og slikt er så skremmende stor slitasje på slike bakaksler, kan jo sjekke de 40 bilene som idag går med breihjul... :klaapp:

Å at man ikke kan modde biler etter 71...
DET er jo også bare tull...
er det store forskjeller på en 70 mod camaro/Firebird og en 78 modell av ditto???
Er jo samme delene, samme bilene...så noe gjål om at den bilen er så ulik at den er livsfarlig å montere bur i er jo bare tull
En malibu av 78 og oppover er jo bare en forlengelse av de gamle med ramme og alt... :klaapp:

tenk å mange liv vi ville spart på guttunger i nyere BMW om de kunne ha hatt bur i bilene sine!!!!! :dooh:
Jada...

Skjer endel på Heimesiå....

www.lefsa.no
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Godkjenning av ombygd bil??????????????????????????????

Post by Ratman »

Det kom et nytt regelverk i 1971 som gjør det vanskelig å få godkjent ombygging av bil nyere enn det...
Regelen har ikke tilbakevirkende kraft......... Selv om det kan virke sånn,for noen.......
En annen forklaring jeg har fått ,er avgiftsfritaket på importbiler som også ment for å bevare originaltilstand.....
Er vel kanskje noe i det..... Selv om jeg ikke er noen tilhenger av avgifter,så må de jo ta de inn et sted ,men heldigvis ikke på veteranbiler da :D
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
Post Reply