Chevrolet Caprice 1977

Legg ut bilder og skriv info om din bil! Samme om det er et prosjekt eller en fin bil.

Moderators: TommyV8, Percy

User avatar
Rickf
Posts: 50
Joined: 06 Aug 2013, 13:13
Location: Nordre land

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Rickf »

Okai alt for lenge siden det har skjedd noe her! Har ikke fått gjort noe siden fjor høst, men nå er jeg godt i gang igjen :D

Tidligere i vinter/ vår gikk jeg i innkjøp av en litt sliten russevan. Turen hjem begynte fin, helt til den begynte å spy i fra seg olje i motorrommet. Ikke litt heller. for etter første stopp etter lokal tåkelegging, var det vel etter kanskje 10min 3 STORE olje dammer under bil. En kompis av meg hadde en flaske konjakk liggende i bilen, og tro det eller ei, men en skvett vievann på siden av vanen var alt som skulle til. Etter det sluttet den å spy i fra seg og til slutt bli helt tett 8) En annen forklaring var vel kanskje tørre korkpakninger, meeeen liker å være litt overtroisk her. Konjakk har en stram effekt på ting =D>

noen bilder av dråget! Vet ikke helt hva planen blir, har lyst å beholde den selv, og redde den fra rusen. Men siden det er mulighet for å selge den tilbake til russen med god fortjeneste, så er det under vurdering. Tiden vil vise!
Image

Image

Image

Tilbake til capricen! kjørte like greit på med elektrolysebad denne gangen også. utrolig lettvindt, selv om det tar sin tid. Meen jeg kan jobbe med andre ting, og i samme slengen fjerne rust av deler hele døgnet :D
Her er ett eksos feste jeg egentlig hadde gitt opp, men resultatet viste at det var mer igjen av det enn jeg hadde trodd. Så den blir brukt opp igjen. :wink:
før:
Image
Etter:
Image

Prosessen jeg har på deler som blir rustbehandlet er; først halvt døgn/ ett døgn (kommer an på størrelsen av delen) i elektrolysebad. Så ei runde med rustbeskytter fra biltema, deretter ett par lag med benga rust grunning og til slutt blank benga.

Image

gikk over med fint sandpapir på ett av dekkene mine, fikk frem hvitfargen myyye bedre. Så ei runde med dekkpolish så blirre brææ 8)

Image

gjensto bare vannpumpe på lakkfronten, av oransje motordeler.

Image

hehe utvida rustbadet litt, i håp om at innerskjermene skal bli litt lettere å ta. men det går sakte, så tror det er litt lite krystalsoda i forhold til vann mengden. Men det går fremover! :D

Image

Bestilte jo krom diff cover. men det som skulle passe var hakket for stort. Men etter litt frem og tilbake med sarpsborgmotor fant vi ut at det er byttet bakaksel. Bakakselen som sitter der er fra tidligere olds/ buick fra 64 til 1972. Sikkert for at det er sperre i den :twisted:
pensla også boltene i aluminiums farge, så de er klare til det riktige dekselet kommer på plass :lol:

Image

Image

Også har det blitt litt nye bremser og greier!

Image

Image

Image

Trilla ramma ut for å sprøyte i rustbeskyttelse inni ramma. Første gangen den har rulla på 4 hjul på ett og ett halv år :roll:
Også var den og hilste på vogna også. caprice meeting 8)

Image

Etter det var gjort, var det endelig klart for å montere motoren :mrgreen: :mrgreen:

Image

Image

Image

Så sånn er ståa nå. Mangler å ta for meg karossen under, nye bremserør. så er det vel snart klart for å gjenforene karosseri og ramma! blir brææ :mrgreen: :mrgreen:
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Percy »

Dette ser kjempe bra ut :D
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Rickf
Posts: 50
Joined: 06 Aug 2013, 13:13
Location: Nordre land

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Rickf »

Skjedd litt igjen :)
Begynte på karraoseriet. Torpedoveggen ble pussa litt på der det var rust, og rustgrunning ble lagt på.
Image

Så velta jeg karroseriet på siden (oppå ett par madrasser så det ikke skule skade sidene) for å begynne på undersiden :)
Image

Hadde jo tenkt å lage snurre, men ble aldri noe av. Men brukte varmepistol og sparkelspade til å skarpe vekk gammel understelsbehandling. Fungerte veldig fint!
Image

Stålslipte så og si alt under ( snudde karroseriet på andre siden og gjorde det samme der )
Image

Måtte sveise litt i gulvet og begge hjulbuene og litt på bakskjærmene
Image
Image

Image
Image
Image
Image

Hadde på rust grunning, så epoxy også tektyl :)

Image
Image
Image

Mens jeg snudde karroseriet måtte jeg sjekke om det var plass til ett hjul oppunder når den lå på gulvet. Det var det, så fikk litt lyst på luft etterhvert 8)
Image

Tok for meg torpedoveggen også. Pusse ned, grunne også lakk.
Image

Image

Image

Prøvde meg på gulvet inni også. Men her skal jeg nok gjøre oppigjen litt. Pussa litt ned og spraya på epoxy. Skal pusse ned noen plasser og legge på ett tykkere lag.
Image

Image

Har laget nye bremserør. Mangler ett rør og ettpar bensinrør så kan karroseriet settes på rammen igjen. Kjøpte også linelock, så da blir det iallfall noen svarte striper her og der, når bilen er ferdig 8)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ville ikke ha kobberrør opp til bremsekraftforsterkeren, så pussa og vaska di gamle. Ble rimelig greit :)

Image

Dett var dett for denne gangen! :)
User avatar
Road Devil
Posts: 923
Joined: 20 Mar 2010, 14:50
Location: Østre Toten - Lena

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Road Devil »

Fint arbeid :klaapp:
1968 Chevrolet Caprice 4D HT.
1957 Ford Fairlane 500.
1966 Chevrolet Impala 4D stolpe .
1975 Chevrolet Impala 4D Sedan .
1975 Chevrolet Impala 4D HT.
1979 Chevrolet Caprice Wagon.

Image
User avatar
Road Devil
Posts: 923
Joined: 20 Mar 2010, 14:50
Location: Østre Toten - Lena

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Road Devil »

Forresten,er det hos han Anders ''Barney'' Frøsaker du skrur? :mekke:
1968 Chevrolet Caprice 4D HT.
1957 Ford Fairlane 500.
1966 Chevrolet Impala 4D stolpe .
1975 Chevrolet Impala 4D Sedan .
1975 Chevrolet Impala 4D HT.
1979 Chevrolet Caprice Wagon.

Image
User avatar
Rickf
Posts: 50
Joined: 06 Aug 2013, 13:13
Location: Nordre land

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Rickf »

Trivelig med gode tilbakemeldinger!! :D
Nei er nok ikke det. Skrur hjemme, så er ett godt stykke lengre opp i bygda hehe :mekke:
User avatar
Road Devil
Posts: 923
Joined: 20 Mar 2010, 14:50
Location: Østre Toten - Lena

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Road Devil »

åja hehe,syns huset og låven på noen bilder var grådig likt som der :D
1968 Chevrolet Caprice 4D HT.
1957 Ford Fairlane 500.
1966 Chevrolet Impala 4D stolpe .
1975 Chevrolet Impala 4D Sedan .
1975 Chevrolet Impala 4D HT.
1979 Chevrolet Caprice Wagon.

Image
User avatar
Rickf
Posts: 50
Joined: 06 Aug 2013, 13:13
Location: Nordre land

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Rickf »

Åja skjønner! Men er det plass til andre biler enn Volvo der da? Hehe :)
User avatar
Rickf
Posts: 50
Joined: 06 Aug 2013, 13:13
Location: Nordre land

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Rickf »

Har faktisk kommet i mål, med det som var planen for året. Nesten så jeg ikke tror det selv :shock:
Men nå er karroseriet ned igjen på ramma. Så blir forhåpentligvis en stund til den skal av igjen :P

Lagde først nye bremserør, kobber her også. Kunne nok blitt litt bedre, men har ikke gjort det noe spesielt før, så ble fornøyd i grunn :)

Image

Image

Image

Monterte også line-locken. Gjenga opp hullene jeg boret opp i ramma. Skrudde de inn, slippe og sveiset de fast

Image

Image

Image

Image

Fikk gjemt den sånn nogenlunde der :P ble en del meter med rør som ble byttet :mrgreen:
De nye karosseri foringene er jo ca halve høyden. De er egentlig til camaro. Men å vinne ett par centimeter nærmere bakken gjør ingen ting :D


Image

Alt i alt gikk det veldig smertefritt å få karroseriet ned på igjen. Ålreit å komme så langt :D

Image

Image

Image

Så da er det bare å finne sparegrisen og begynne å spare opp til lakk, girkasse og interiør :)
User avatar
Road Devil
Posts: 923
Joined: 20 Mar 2010, 14:50
Location: Østre Toten - Lena

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Road Devil »

Gromt! lurer på rammeløft på 75 impala'n når den skal vises igjen om 2 år,bare bruke den ut eu tia si og ta en full overgang.
1968 Chevrolet Caprice 4D HT.
1957 Ford Fairlane 500.
1966 Chevrolet Impala 4D stolpe .
1975 Chevrolet Impala 4D Sedan .
1975 Chevrolet Impala 4D HT.
1979 Chevrolet Caprice Wagon.

Image
User avatar
Rickf
Posts: 50
Joined: 06 Aug 2013, 13:13
Location: Nordre land

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Rickf »

Ålreit å tenke at alt under er tipp topp :) eller tenker du hele bilen? Uansett er det jo sunt for dissa gamle slitera 8)
User avatar
Road Devil
Posts: 923
Joined: 20 Mar 2010, 14:50
Location: Østre Toten - Lena

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Road Devil »

Karosseriet skal sveises og behandles under,det samme med ramme.men resten av karosseriet er så som så.Da den er veldig sliten og fæl.Så blir slitent stuk med alt tipp topp under og senk :thumbright: motor er bra,men litt sliten Automat.Men gått å vært sliten siden April så går nok i 2 år og så lenge je holder den med olje :lol:
1968 Chevrolet Caprice 4D HT.
1957 Ford Fairlane 500.
1966 Chevrolet Impala 4D stolpe .
1975 Chevrolet Impala 4D Sedan .
1975 Chevrolet Impala 4D HT.
1979 Chevrolet Caprice Wagon.

Image
User avatar
Rickf
Posts: 50
Joined: 06 Aug 2013, 13:13
Location: Nordre land

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Rickf »

Aha, syns det er fett, når bilen ser så sliten ut i utseende, mens under er alt i skjønneste orden :D gårre så gårre!
User avatar
Henrik
Posts: 934
Joined: 31 May 2006, 23:34
Location: Strømmen

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Henrik »

Helt sykt å tenke på at dette er den røde Capricen jeg satt på med for noen år siden.
Kult og se at noen tar vare på disse også. Godt jobba :)
Old Chevy`s never die

Hvem er det som ikke drømmer om en Chevrolet?
User avatar
Rickf
Posts: 50
Joined: 06 Aug 2013, 13:13
Location: Nordre land

Re: Chevrolet Caprice 1977

Post by Rickf »

Hehe skjedd litt med den siden den gang ja :mekke:
Post Reply