Airflows 1969 Chevy Caprice & 1948 Chevy Fleetmaster Coupe

Legg ut bilder og skriv info om din bil! Samme om det er et prosjekt eller en fin bil.

Moderators: TommyV8, Percy

Post Reply
User avatar
Airflow
Posts: 527
Joined: 30 Aug 2008, 13:09
Location: Rissa, Sør Trøndelag

Airflows 1969 Chevy Caprice & 1948 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Airflow »

Her er noen bilder av mine nye prosjekter.
Capricen kjøpte bestefar ny i USA og tok den med til Norge i 72. Bilen ble visst fort beryktet i hele Trondheimsområdet. Ikke mange på den tiden som rullet rundt med 427 på 390hk, T400 med 12 bolter og sperre.
Bestefar solgte bilen i midten av 70tallet og den har vært i Trondheim en par runder, på Møre, i Tromsø og til slutt i Alta. Hentet den forrige helg (300 mil tur/retur alene i en kassebil med bilfrakter). Det gjenstår mye jobb før den blir ferdig. Har fått en forferdelig lillafarge som ikke passer i det heltatt. Ligner litt på Plum Crazy, som derimot passer ypperlig på Challengeren. Bilen skal bli original igjen, kan vel kalles sleeper?
427en har forsvunnet, men har håp om å spore den opp. Fikk med en 454 på kjøpet som jeg bygger opp i første omgang.

Slik var den en gang i tiden. Det eneste bildet jeg har av hele bilen.
Image

Langt inne i Sverige en plass på snøføre. Capricen godt inntullet i presenning og rundballplastikk
Image

Bra nedstøvet etter mange år i lagring. Fangerne har blitt sandblåst og lakkert, desverre. Må finne meg nye eller få disse oppkrommet. Panseret har fått ett gignatisk hull for en planlagt kompressor.
Image
Last edited by Airflow on 18 Sep 2013, 19:40, edited 2 times in total.
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV (ooops...tyskerutgave av Chevy Corvair)
69 Chevy Caprice
78 Ford F150
08 Jeep Patriot
08 Buick Enclave
Camaro Olav
Posts: 39
Joined: 15 Nov 2007, 14:27
Location: Trondheim
Contact:

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Camaro Olav »

Real lang tur du hadde da , gratulerer med ny bil.
Blir spennende å følge dette prosjektet , sleng ut mye bilder for det liker vi.
1968 Camaro LS 1 & 4 L 60 (EX) Solgt til Bartebyen.
1995 T/A LT 1 TPI & T 56. (EX) Solgt til Stavanger.
1971 Cuda 452 & 727 (EX) Solgt til Harstad.
2013 Volvo XC 60-R.
1969 Firebird LS 1 (EX) Solgt til Tromsø
1965 Impala SS. (EX) Solgt til Vadsø.
1957 Bel air 555.
User avatar
Airflow
Posts: 527
Joined: 30 Aug 2008, 13:09
Location: Rissa, Sør Trøndelag

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Airflow »

Her er 48 Chevy Fleetmasteren. Bilen har stått bak fjøset på farmen til mor siden 69 og i år kom den endelig under tak igjen. Fikk dratt den inn i redskaphuset og har planer om å ta den hjem til neste sommer.
Jeg hadde forventet med en skikkelig utrustet bil, men den var faktisk ikke så forferdelig som jeg hadde trodd. Det er skutt hull igjennom alle rutene. Interiøret er oppspist, men mener at det skal bli bil igjen. Grill, frontfanger og glass er allerede kjøpt inn. Plana er at den skal være ganske original å se til, men skal så klart senkes og skal få lakkerte smoothies med hvitsida dekk. Men først skal Capricen fikses.

Slik sto den i 40 år før den endelig fikk tak over hodet igjen
Image
Image
Image

Alle hjulene var tatt av, men heldigvis var den satt på murklosser. Fikk omsider jekket den opp og satt hjul på igjen
Image
Image

Kombinasjon John Deere og Chevy er ikke så dumt.
Image
Image

Ikke akkurat strøkent interiør. Hjalp skikkelig med litt rengjøring
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image

Kommer nok til å trives godt her!
Image
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV (ooops...tyskerutgave av Chevy Corvair)
69 Chevy Caprice
78 Ford F150
08 Jeep Patriot
08 Buick Enclave
User avatar
Annik
Posts: 709
Joined: 14 Feb 2008, 21:13
Location: Oslo

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Annik »

Herlig med bilder...dette blir gøy å følge med på 8)
User avatar
gammel raggarn
Posts: 560
Joined: 04 Jan 2009, 01:29
Location: Kongsvinger
Contact:

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by gammel raggarn »

Må være veldig spennende og artig å finne igjen den Capricen ! Biler bli bestandig enda mer interesante hvis de har en kjennt historie ! Bestefaren din må ha vært konge i 72 med den bilen :usaflagg Flinke folk som har tatt hånd om bilen på senere tid...not :dunk: Deler som fangere og panser er vel greit å få tak i, men sikkert ikke like lett med interiør deler til denne modellen :help Lykke til med jobben :thumbright:
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Percy »

427 Capricen er jo en direktør kjerre, stor og fin :thumbright: Bare stå på så blir den fin :usaflagg
Coupen har jo fint karosseri :D Er det mye rust på den ? Fine bilder, hiv gjeren ut flere :boink
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Blazerteam
Posts: 488
Joined: 10 Jun 2007, 18:42
Location: Mo i Rana

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Blazerteam »

Utrolig at Capricen har berget seg så fint,synes nå jeg.De fleste norske bilene blir jo spiker.Her var jo bilen tildels komplett.Også utrolig at en slik bil kom til Norge på den tiden med 427 og greier.Ikke såå mange som er bygd av dem med 427 :!: .

Farmen hvor Fleetmastern har stått i 40 år,må være en forholdsvis tørr plass.Har sett skogsvrak som har stått halve tiden,og det er bare fragmenter igjenn..blir spennende å følge med på disse prosjektene,og en oppgradering med 454 i Capricen gjør vel ikke noe :lol:
User avatar
TommyV8
FrantzenRacing
Posts: 6820
Joined: 10 May 2006, 20:50
Location: Gan
Contact:

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by TommyV8 »

Utrolig gøyalt å følge med på bilder fra du fikk hentet Fleetmasteren :tommelO
Takk for at du viste oss prosjektene din!!
Skal bli moro å følge med på oppdateringer :)
User avatar
kustomchry
Posts: 1087
Joined: 15 Apr 2007, 19:10
Location: Alta
Contact:

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by kustomchry »

Godt å se at capricen har kommet seg "hjem" igjen. Trur jeg har endel bilder av den fra da den kom til Alta.
Tor Ivar
User avatar
Airflow
Posts: 527
Joined: 30 Aug 2008, 13:09
Location: Rissa, Sør Trøndelag

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Airflow »

Ja, det var ikke mange med så stor motor da den kom til Norge. Mor husker den godt, for hun var 15 da han kjøpte den. Hun laget visst mange donuts med den, men tror ikke bestefar var klar over det... Gleder meg til å starte på den, men først må jeg gjøre meg ferdig med en NSU Prinz 4. Knøtte liten tysker fra 63 som jeg kjøpte da jeg var 13. Hadde capricen vært stasjonsvogn, så hadde NSUen gått inni Capricen. Her er ett bilde av den, selv om det kanskje er taboo på disse sidene. Er helt lik Corvair, bare i mindre format :dooh:

Image
Slår til med ett til når jeg allerede bryter regler:p
Image

Fleetmasteren blir artig å starte med også, men den står for tur etter Capricen. Det var faktisk en Highway Patrol som kom med bien. Mor var hjemme den kvelden, mens resten var ute og tresket. Polisen lurte på om han kunne parkere bilen bak låven, men han kom aldri igjen for å hente den. For 2 år siden da jeg var i USA, hadde vi besøk av en norskamerikaner som jobbet for bestefar på farmen. Han husket bilen. Da han var i militæret kom han i snakk med en kar på en bar. Det var polisen og han kunne fortelle at han hadde en bil stående hos min bestefar. Han hadde visst beslaglagt bilen og den ble bare stående. Da jeg fikk høre dette fant vi tlfnr til han. Vi ringte han og han syntes det var utrolig artig at bilen var i live og syntes det var moro at jeg hadde planer med den. Å ordne papirer var ikke noe problem ettersom den har stått så lenge på farmen ,som mor nå eier.
Det er utrolig hvor godt skogsbiler i ND holder seg. Det er utrolig tørt klima, selv om det er mye snø. Hjelper nok at det ikke er noe sjøluft.
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV (ooops...tyskerutgave av Chevy Corvair)
69 Chevy Caprice
78 Ford F150
08 Jeep Patriot
08 Buick Enclave
User avatar
Blazerteam
Posts: 488
Joined: 10 Jun 2007, 18:42
Location: Mo i Rana

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Blazerteam »

Lenge siden jeg har sett en sånn Priz.Husker at de var vanlige når jeg var en rundt 10 år...hehe..33 år siden det..er det din blå Chevelle og??
User avatar
Airflow
Posts: 527
Joined: 30 Aug 2008, 13:09
Location: Rissa, Sør Trøndelag

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Airflow »

Er ikke mange av de igjen nå. Har faktisk ikke sett noen flere i live, bare bilder.
Malibuen er min brors. Far køpte den i 76, 1 år gammel. Renault 4en var for lite da bror min kom til, så da ble den kjøpt.De hadde 73 Camaroen på samme tid også. Den kjøpte mor ny på Finley motors i ND. Camaroen er det nå min søster som har. Hun ble født borti der på grunn av at mor måtte bo der i en viss lang tid for å få den inn som flyttegods.
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV (ooops...tyskerutgave av Chevy Corvair)
69 Chevy Caprice
78 Ford F150
08 Jeep Patriot
08 Buick Enclave
User avatar
Blazerteam
Posts: 488
Joined: 10 Jun 2007, 18:42
Location: Mo i Rana

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Blazerteam »

Artig med den Prinzen,er at du ser likheten med de senere 1000 og 1200 utgavene..bare i mindre skala.Og ikke så mye motor..og løpshistorie :wink:
User avatar
BlownHemi
Posts: 227
Joined: 25 Sep 2009, 04:13
Location: Philippines

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by BlownHemi »

Blazerteam wrote:Artig med den Prinzen,er at du ser likheten med de senere 1000 og 1200 utgavene..bare i mindre skala.Og ikke så mye motor..og løpshistorie :wink:
Stop meg hvis det blir for mye NSU nå... :roll: :) Men jeg gikk i lære på en plass som de solgte
Dodge og NSU. Jeg husker vi hadde veddemål på verkstedet om hvem som kunne bytte clutchen
på Nsu raskest. Etter som jeg husker så var det verksmesteren som vant, han greide det på 20 min ! :mekke: :boink Drittenkelt ! Jeg klarte etter hvert å få tak på en 1200 TT som vi skrudde og herja fært med. Men drømmen var det en Biltilsynsmann som hadde, en riktig TTS. Jeg prøvde lenge å få kjøpt denne, men det var håpløst. Mange år senere fant jeg bilen igjen.
Da hadde jeg mest lyst til å grine. Jeg fant den på et Bilcross løp !! ??: :dunk: :rant For noen idioter ! Og bilen så jo helt for jævli ut selvfølglig :rant :dooh: :dunk: :dunk: . En av de yterst få orginale TTS som ble solgt ny i Norge...
If It Has Tits Or Wheels, It Will Give You Problems !!

Fiberglass cars are like using condoms. Your doing the same thing, but it just don't feel right..

There are no speed limits on the road to satisfaction. All the best things in life are fast and dangerous !
User avatar
Airflow
Posts: 527
Joined: 30 Aug 2008, 13:09
Location: Rissa, Sør Trøndelag

Re: Nye prosjekter 69 Chevy Caprice & 48 Chevy Fleetmaster Coupe

Post by Airflow »

Helt for jævli at TTSen ble herja sånn med. Disse er veldig sjeldene. TTSen skulle aldri ha blitt solgt i Norge. Disse ble visst feilsendt hit, men de ble solgt her alikevell. Men, de gikk visst fælt!
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV (ooops...tyskerutgave av Chevy Corvair)
69 Chevy Caprice
78 Ford F150
08 Jeep Patriot
08 Buick Enclave
Post Reply