Kjøling automatkasser

Spørsmål, tips & triks.

Moderators: TommyV8, Percy

Post Reply
User avatar
Dommeren
Posts: 4113
Joined: 23 Feb 2007, 19:28
Location: Løken

Kjøling automatkasser

Post by Dommeren »

Har jo fått montert 4L85E kassa i chevella og lurer på om det holder med kjøling i separat radiator som satt i donorbilen eller om jeg også bør ha kjøling via radiatoren til motoren?
Torque dirty to me
elcamino
Posts: 7246
Joined: 17 Aug 2006, 20:43
Location: Sin City

Re: Kjøling automatkasser

Post by elcamino »

Er vel bedre med riktig dimensjonert ekstern kjøler enn den som sitter i en radiator.
Hvertfall min mening på det :tommelO
Lazy rides brumunddal
User avatar
Dommeren
Posts: 4113
Joined: 23 Feb 2007, 19:28
Location: Løken

Re: Kjøling automatkasser

Post by Dommeren »

Oki, var begge deler på donorbilen, men usikker om jeg trenger den som er i forbindelse med motorkjølinga
Torque dirty to me
elcamino
Posts: 7246
Joined: 17 Aug 2006, 20:43
Location: Sin City

Re: Kjøling automatkasser

Post by elcamino »

Så det var begge på donorbilen ja... Hmm det medfører betenkeligheter :roll:

Fleste ettermonterer ekstern pga bedre kjøling. Skader jo ikke å bruke 2 ,blir jo sikkert bare bedre kjøling som er en fordel som ett resultat av det..
Lazy rides brumunddal
User avatar
pappa wolf
Posts: 305
Joined: 23 Sep 2011, 09:24
Location: Nakkerud/buskerud

Re: Kjøling automatkasser

Post by pappa wolf »

De fleste som monterer ekstern kjøler setter den feilaktigt foran radiatoren, i den tro, at jo kaldere jo bedre.
Det passer ikke, blir den for kald, har du faktisk større slitasje på lameller og olje, end hvis den har drifttemperatur.
Monter gjerne en kjøler, men sett den bak radiatoren, så den for litt av varmen derfra, men fortsatt kaldluft utefra.
User avatar
caddycruiser
Posts: 1764
Joined: 27 Apr 2012, 20:38
Location: rett under fossen, Halden

Re: Kjøling automatkasser

Post by caddycruiser »

Er ikke helt enig med deg Wolf ( eller jeg misforstår hva du mener)
1 kjølern skal velges ut etter vekt på bilen
2 retur rør fra automat ( varmt rør) går igjennom radiator kjøler så igjennom den nye kjøleren din som sitter FORAN radiatoren og ac kjøler ( altså mellom støtfanger og radiator for maks effektutnyttelse av kjøleren) så går oljen ( kaldt rør) tilbake til automaten.

Hvis kjøleren er for effektiv så har du valgt for stor kjøler Wolf, mulig det er det fenomenet du har vært ute for.
User avatar
bad luck
Posts: 876
Joined: 19 Apr 2012, 21:39
Location: sunde i sula komune,MØRE OG ROMSDAL

Re: Kjøling automatkasser

Post by bad luck »

det jeg har lært er at varm olje ødelegger kassa,klart viss man kjører i 10-30 minus grader så kan det diskuteres hvor kjøleren bør sitte,men det er vel et fåtall som gjør det eller :?:

jeg har i alle fall bruk både kjøleren i radiator og en ekstra kjøler,og kobler det slik at den kaldeste oljen går tilbake i kassa,har funka for mine automatkasser.... :mekke:
Gløym det ,gå og legg deg
User avatar
pappa wolf
Posts: 305
Joined: 23 Sep 2011, 09:24
Location: Nakkerud/buskerud

Re: Kjøling automatkasser

Post by pappa wolf »

Både ja og nei Roar.
Jeg bruker ikke den integrerte oljekjøleren som sitter i radiatoren (liker ikke tanken om vann i oljen, og olje i vannet!)
Vet det har vært diskutert før, og opp til flere ganger på diverse forummer.
Vet at moderne radiatore, ikke ofte går i stykker (men hvor mange kjører med den gamle originale fortsatt?), og at det er sjeldent man høre om dette.
Men etter å ha prøvd det selv, ble jeg enig med mig selv om aldri å koble de to ting sammen igjen! (Havari på både girkasse og lagrene på motoren!)

Har hørt folk argumentere for at det ikke kommer til å skje på grunn av trykket i både motor og girkasse!
Og det er korrekt, inntil motoren stopper, så er det ikke lengre noe trykk til å holde veskene i skakk, og de lekker inn i hverandre!
Dette var en gammel dritt bil, så tapet var ikke så stort, men uleiligheten med å ha havari i en enkelt fil uten mulighet for å komme sig unna trafikken, var ikke noe moro.

Hvis man ser på de eksterne oljekjøler, man kan få i dag, er de som regel inndelt i standard, og Heavy duty. Og jo, du har helt rett i at de skal tilpasses bilens vekt, og kjørestil. Hjelper lite å montere en standard på en subb, som drar 3T på hengeren til hverdag!

En ting jeg har begynt med, er å montere en temp-måler på girkassen, så jeg kan holde øye med temperaturen i kassen, og jeg ser også at folk monterer varsel-lamper på temp-føleren til girkassen. Dette er gjerne i forbindelse med dragrace, og offroad.
Post Reply