Chevy 350 teori....

Spørsmål, tips & triks.

Moderators: TommyV8, Percy

Post Reply
User avatar
kustomchry
Posts: 1087
Joined: 15 Apr 2007, 19:10
Location: Alta
Contact:

Chevy 350 teori....

Post by kustomchry »

Har en 77 mod 350 som sto i pickupen da den kom fra usa. Kjørte med den første sommeren, men den drakk olje, og mot høsten begynte den "banke" litt, og gå ujevn, og denne ble tatt ut.
Har nå demont denne, og følgende er funnet:
- totalt utslitte rammelager og veivlager, men bare de øvre lagerskålene. Alle lagre er merket std, og iflg bok så er veivdiam for ramlager 2,45 in. Har målt veiva til 2,446-2,440-2,443-2,439 og 2,441. Er den for slitt for std lager? Kan det være årsak til oljeforbruk? Den bruke 4-5 liter på 150 mil :hva
- iflg bok skal veivlager være 2,10 in, har målt disse til 2,095-2,094
Veiva er en std 350 veiv, cast nr 3932442 fra 69-85, den ser fin ut, ingen skader, riper eller misfarging
- sitter en Melling 55HV oljepumpe i den, ser "ny" ut
- sitter 020 overdim stempel i den, disse ser "nye" ut, foruten mye fastbrent oljeavleiring på topp
- stempelring gap målt til 0,045 in, høres det rett ut?
- sylindrene ser fine ut, ingen slitekant eller synlig skade

Så...siden jeg bare stort sett har sveist rust de siste 10 år :dooh: så behøver jeg noen innspill her... går det å bruke den veiva, eller bør jeg kjøpe ny?
Og hva annet skal jeg se etter som evnt årsak til oljeforbruket?
Har ikke demont ventilene fra toppene enda.
Tor Ivar
User avatar
pappa wolf
Posts: 305
Joined: 23 Sep 2011, 09:24
Location: Nakkerud/buskerud

Re: Chevy 350 teori....

Post by pappa wolf »

hvor forsvant oljen hen?
sjekk dine ventiltettninger, og avleiringer på ventilerne!
lekket den olje, når den stod stille, eller var det kun når den kjørte?
på den gamle 305, som står i garasjen, og venter på nyt liv, var det en sprekk i peilerøret, som gjorde at den lekket!
og det var ikke noe å se ellers, når bilen stod stille, var kun når man gasset litt på, at det begyndte å dryppe!
Post Reply