Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Snakk om alt som har med amerikanske biler å gjøre og annet realitert.

Moderators: TommyV8, Percy

User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Ratman »

Jeg har planer om å fikse opp en bil :usaflagg

Utgangspunktet er ganske bra , til å være en snart 60 år gammel bil.

hadde håpet å få i gang en laaaang diskusjon om hva som er smart, hvordan man gjør , hvor man kjøper, og hvor lang tid man skal bruke....... Og selvfølgelig lurer jeg på om det er verdt pengene til slutt... Det er vanskelig å få noe særlig betalt i Norge , for en bil som er i god stand......

Regelrett skrot derimot, blir omsatt ukentlig , for , i mine øyne blodpris......

Denne tråden er kanskje ment for å gi både meg selv og andre , et innblikk i hva det koster å restaurere en gammel , amerikansk bil....

Det kommer ikke til å gå fort, men det blir bil til slutt.
hadde ikke tenkt å legge ut så mye bilder, da poenget ligger i kostnader, og en debatt om hvor mye en restaurert bil er verdt, kontra det det faktisk koster.....

Skal forsøke å sette opp regnestykket undreveis... Setter pris på ALLE mulige innspil, tips , triks , og løsninger 8)
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Ratman »

Bilen
Attachments
image.jpg
image.jpg (2.63 MiB) Viewed 4282 times
Dette er en 1957 Chevrolet bel air,2dørs hardtop
Dette er en 1957 Chevrolet bel air,2dørs hardtop
image.jpg (2.77 MiB) Viewed 4282 times
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Ratman »

Jeg har betalt 50 000kr cash for den..

Den er nesten komplett, men mye dårlig listverk, fillete interiør osv... Motoren er en 350, overhalingsobjekt.... det fulgte med en kompressor til smallblock chev, den solgte jeg for 9000,-

Så hittil står summen på 41'


Baksjermene er ikke så bra, men det fulgte med rep deler + en komplett , bra venstrebaksjerm..

Jeg reiste til fr stad , og kjøpte 2 greie forskjermer , og 2 bra bakskjermer ...

2 ok dører , ble det også gitt..... Pakkepris 6000,-

da er summen plutselig 47 000...... Skal jeg regne henting av deler som en kostnad ?? har aldri gjort det hittil, men det koster jo.......
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Percy »

Dette blir en fin tråd Skaden.
Det er jo mange måter å restaurere på !

1. Super Pirkete
2. Mindre pirkete
3. Blir som det blir

Hvordan skal den bli ?

River du bilen helt ?

Alt koster jo litt, ta med alt.

Mange prøver å spare på og gjøre alt selv ! Hva tenker dere om det ?
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
Grotle
Posts: 2065
Joined: 17 Jan 2013, 20:35
Location: Bergen
Contact:

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Grotle »

Veldig grei tråd :tommelO
Eg sparer jo til bil, eg vil kanskje gjere litt sjølv med og det er fint å få ein oversikt på kva ting koster.
Slik at eg ikkje får sjokk av prisen på enkelte ting
Ove-André Grotle
Gamlingen's Chevrolet big Dooley
viewtopic.php?f=37&t=8244" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Ratman »

Ja, jeg tenkte dette kunne bli moro :D

Har foreløpig ingen plan, men tanken heller mot bra kjøremaskin, ikke superpirk, men skal heller ikke skjule noe som kan dukke opp senere.
Attachments
1005275_4248008217148_939784431_n.jpg
1005275_4248008217148_939784431_n.jpg (16 KiB) Viewed 4253 times
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Ratman »

Bilen har stått hjemme hos meg en stund, og ble brunere og brunere for hver dag som gikk :(

Jeg plukket den rein , men den står fortsatt på ramma.. Jeg tror jeg bør sveise ferdig all plåt først, og vurdere rammeløft eller ikke, etterpå.

Leverte den til sandblåsing hos En bekjent.. han sandblåser hele greia, over,inni, og under..

Han sprøyter epoxy-grunning over alt, og så blir det halvblank industrilakk oppå der igjen.

Har ikke fått noe pris ennå, så det får jeg legge til senere.

Bilen var bedre enn forventet , etter sandblåsing..

Det er en del stygge sveiser, vi får se hva jeg gjør med de :roll:

Hengerleie :700

Tur til fr stad 500

Da er det vel 48 200 hittil :D

Jeg tror det er billigst å bygge motor selv, og da blir jo specs slik man ønsker...

Det fulgte med en small-block, jeg tror det blir big-block her :D

Har kjøpt nyslipt 427 veiv av en bekjent av gammalraggarn for 2000,-

Altså 50 200 tilsammen
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
TommyV8
FrantzenRacing
Posts: 6820
Joined: 10 May 2006, 20:50
Location: Gan
Contact:

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by TommyV8 »

Følger med!
Blir dette en bil som kommer til salgs etter restaurering, eller beholde selv? :)
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Ratman »

Jeg skal ha den selv :hoppglad

Motoren som fulgte med er en 350 med støpenr 3970014

Den er komplett,men selger den som overhalbart objekt, da jeg ikke vet noe særlig om
den.... Hva skal man ta for sånt ,nå for tiden tro :lure: :mekke:

Sofaen skal jeg heller ikke bruke... Det kommer en svenske for å se på den i neste uke, vi får se om det
blir noe penger i potta :D
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
pappa wolf
Posts: 305
Joined: 23 Sep 2011, 09:24
Location: Nakkerud/buskerud

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by pappa wolf »

Jeg liker ikke å se på kostnader, eller rettere, jeg forteller ikke kona hva det koster, medmindre jeg vil sove på sofaen i et par år!
Jeg har heller ikke alverden til penger, så ofte må jeg ta en del, og hellere restaurere, end kjøpe nytt.
et glimrende eksempel er GM kalipere, nye skal de ha 1500,- stykket for i Norge, jeg får et overhalingskit fra USA til 12$ pluss frakt.
da koster det mig bare tid. Men så kommer spørsmålet, om det er tiden verdt i forhold til nye deler på bilen!?
måtte enten ha ny gasser til dodgen, eller renovere den jeg hadde, ny i norge 4500,- overhalingskittet fra usa med nye messing flottøre kom på under 500,- inklusiv frakt.

Skal jeg ha gjort noe på bilen, som jeg ikke klarer selv, er det ofte byttehandler som gjelder, for at holde kostnadene nede!
skal jeg ha boret en motor, hender det at min kompis, skal ha sveiset noe på bilen sin, så bytter vi jobb. hehehe

når det kommer til dyrt listverk, vil jeg hellere prøve å renovere selv, fremfor å forsøke å finne nytt/brukt an kommer langt med en tur på huggeren, for at finne ting man kan prøve sig på! hehehe

når det kommer til motoren din, så er spørs jo, hvor langt den har gått, om du har tatt en komptest på den innen salg, om den kan testkjøres innen salg, og så videre!
er det bare for at selge, så ligger objekter fra 2500,- og opp.
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Ratman »

:D Jeg er heller ikke så glad i se på kostnader,jeg har alltid forsøkt å "feie det under teppet"

Sånn sett,kan denne tråden bli litt skremmende for oss alle :shock:

Jeg er litt forvirret over bilprisene i norge,det virker på meg som det er EN pris pr biltype som gjelder, enten bilen er bra eller ikke....

Nå er heldigvis kona mi med på alt av dårskap når det gjelder bil.. :hoppglad

Jeg har fundert en del på dette med tid, kontra å betale seg ut av et "problem" :roll:
Det er jo et skjæringspunkt et sted, hvor man kan gjøre en jobb for andre,og ta de pengene å kjøpe deler til seg selv,framfor å holde på i x antall timer med sine egne utslitte ting......
Jeg tror jeg praktiserer begge deler :roll:

Jeg ønsker jo å gjøre mest mulig selv,det er ingen hast for meg å få bilen på veien, så gleden ligger i å gjøre jobben.. Det jeg ikke greier selv , må jeg sette bort til andre.

Byttejobbing er bra, men har tidligere opplevd mye "enveiskjøring", så det er bare et par tre kompiser som det fungerer veldig bra med .... har også opplevd regelrett svindel, juks og fanteri,så noen erfaringer/samarbeidspartnere er kjekke å ta vare på, mens andre ikke er det..

Prøver så langt det lar seg gjøre å styre unna taiwan/kina repro greier når jeg kjøper deler, jeg vil heller jobbe litt med f.eks en "litt" dårlig originaldør , framfor å kjøpe en "ny" i eske... Om det er lønnsomt ??
det tviler jeg på...... men, man ønsker vel ikke at bilen skal bli en kineserikaner heller?? Har forrresten vært på power big meet i helgen.. Svenskene selger MYE kinadeler for tiden, til og med motordeler ,som råder, og alutopper.... Jeg er superskeptisk !,kanskje andre har erfaringer på dette området???

Vil ikke bruke tid på den gamle motoren, så
da prøver jeg å selge den for 2500 som : as is 8) så kan jo en evt kjøper titte så mye han orker først...

Fikk tak i en feilfri forskjerm på swap-meet i vesterås.. 1000kr... En slik skjerm har jeg tidligere betalt 3500 for , så det kaller jeg et kupp :D Jeg kjørte dit med en annen 57 chevy, og tenkte overhodet ikke på om det var plass til en forskjerm i bilen......... Det var det ikke,hverken inni eller baki, eller noe annet sted :lol: Møtte en fra oppegård,som kjører suburban.. Han puttet den bak i bilen sin, og leverer på døra..... Tusen takk til han :clap (husker jo slett ikke hva han heter) Kompis av en kompis til Are, var det visst :D
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
Percy
FrantzenRacing
Posts: 23237
Joined: 10 May 2006, 23:19
Location: 2010 Strømmen N
Contact:

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Percy »

Noen skal spare penger :wink: hva gjør du med bærebruer, spindler, fjærer, armer til bakaksel, innerskjermer foran, panserhengsler ++++ :?:

Jeg mener det er mye jobb spart om du leverer det til blåsing og pulverlakk. Hva mener dere ?

HÅPER FLERE SKRIVER PÅ DENNE TRÅDEN........................JEG VET OM FLERE SOM ER HER PÅ FORUMET SOM KAN HA
NOE Å SKRIVE HER :!: ..................................DET ER JO FLERE SOM BYGGER :number2 :number1 :number3 FINE POKAL BILER. :tommelO
ImageFrantzen RacingImageImage
User avatar
caddycruiser
Posts: 1764
Joined: 27 Apr 2012, 20:38
Location: rett under fossen, Halden

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by caddycruiser »

Intresant tråd, men jeg tør ikke skrive hoho
User avatar
Ratman
Posts: 963
Joined: 03 Jan 2009, 16:58
Location: ski

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Ratman »

Som oftest blir alle chassisdeler sandblåst og pulverlakkert. Det virker slitesterkt, og er ikke så dyrt :D

Det som er blitt gjort hittil , er mest for å få overblikk+ at bilen har en konserveringslakk...
Jeg har ikke bestemt meg for farge ennå, så en runde med tett lakk , over epoxy grunning er bare for at stålet ikke skal suge fuktighet...

Denne bilen skal IKKE bli en gnikkebil, for da måtte jeg ha mellomslipt ramma ,og undersiden av karrossen, og lakkert alt hver for seg..

En såkalt pokalbil krever MER enn dobbelt så mye innsats, kanskje tredobbelt, særlig på detaljer som de fleste ikke legger merke til engang...

Jeg må bytte ALT av foringer/bærekuler/endeledd og gummifester mellom ramme og karross..
har ikke bestilt noe ennå, men kjøper alt dette som et kit..... Koster ikke allverden hell :thumbright:

TØR IKKE SKRIVE ?? :hva Det hadde antageligvis gjort tråden mer interessant, hvis flere hadde sagt/ment noe..

Jeg sitter ikke på noen fasit :shock: Innspill, meninger, ytringer, kjeft ,og ros, mottas med den største takknemlighet :lol:
Spisskompetanse i "tagging" 2 sorte striper!
User avatar
Dommeren
Posts: 4113
Joined: 23 Feb 2007, 19:28
Location: Løken

Re: Et innblikk i kostnader,evt besparelser.

Post by Dommeren »

Artig tråd, hva med kina deler, noen passer veldig bra og noen ikke, og hvor mange er det som ser forskjell? er det bare de som er super petimetre?
Er ikke noe om å bruke kinadeler i motorbygge, men er jo mye rart å få tak i, billig er det også, noen som har erfaringer med kinamotordeler?
Torque dirty to me
Post Reply